fbpx

PowerPorträtt: Daniela Upmark

– Jag vill inte skapa ett företag som passerar förbi obemärkt och opersonligt.

Vad vill du göra, då?

– Jag vill skapa världar.

You are not lost – You are here, säger ljusboxen som sticker ut från husfasaden ovanför skyltfönstret. Bakom en poster med texten Be naked when I come home ger fönstret en skymt in i den vitmålade Bxxlght-butiken. En lysande halvmåne står på ett bord av glas. Konturerna av ett moln, lysande i vit neon, hänger på väggen tillsammans med en noga utvald blandning av prints och ljuskonst. På marken står ännu en ljusbox – Dream on dreamer, säger den.

Till höger i butiken, in genom en dörröppning, regerar dock inte samma företag. Istället för vita ytor är väggarna grå och golvet är inklätt i ett rosa tyg med sammetslyster. Polaroidbilder är uppsatta runtom i butiken och örhängen, berlocker och halsbandskedjor är utplacerade i varje vrå. På skyltfönstret utanför står BlueBillie skrivet i gemener.

Det har gått två år sedan Daniela Upmark flyttade sina två företag från ett litet källarkrypin till de två sammanlänkade butikerna på Krukmakargatan på Södermalm i Stockholm. Här låter hon sina två företag, Bxxlght och BlueBillie, växa till liv. Förbi butikerna, uppför en vitmålad trätrappa, finns Danielas kontor. Bredvid ett stort skrivbord står skinande skyltar med orden SPACE och AMOUR, placerade ovanpå travar av magasin. Daniela sätter sig vid ett stort glasbord i rummets ena hörn. Bakom henne lyser en halvmåne  – signerad Bxxlght.

– Butikerna, våra showrooms, har blivit oerhört viktiga för mig. Min måttstock har alltid varit att jag själv ska bli inspirerad, och det blir jag ständigt här. Av inredningen, av kunder, av kollegor, säger Daniela och justerar den egendesignade BlueBillie-berlocken i guld, nu hängandes runt hennes hals.

Bxxlght och BlueBillie är namnen på de två företag Daniela startat, byggt upp och nu driver. Bxxlght ett inredningsmärke som specialiserat sig på ljuskonst. Produkterna är tänkta att vara pricken över i:et i ett inrett hem, en inredningsdetalj som berättar en historia. BlueBillie är smyckemärket med samma mål. Att få förmedla och bevara ägarens historia. Bxxlght skapades först, och två år därefter kom lillasystern BlueBillie.

Idén till Bxxlght (vilket alltså uttalas boxlight, för er som missat) föddes genom en kombination. Daniela vantrivdes på sitt PR-byrå-jobb och kände sig låst. I samma veva åkte hon till New York, samtidigt som hon precis hyrt en ny lägenhet i Stockholm som behövde inredas från grunden. Under sin tid i staden som aldrig sover blev hon förälskad. Förälskad i stadens alla neonskyltar.

– Jag letade efter unika inredningsprylar till mitt hem. Saker som stack ut och var annorlunda. Istället blev jag helt fast vid de där skyltarna – och någonstans där skapades idén. En mix av allt det där, som pågick i mitt liv just då, var Bxxlghts första frö.

Kort efter hemkomsten från New York ville Daniela sätta planerna i verket. Strax var den första prototypen klar.

Don’t count the days, make the days count var det första jag skrev. Ett annat citat som hängt med från starten är You are not lost – Your are here. 

Är motton viktiga för dig?

– Ja. Verkligen. Sanningen är den, säger Daniela samtidigt som hon reser sig upp och tar ett par steg över det mörka kontorsgolvet och fortsätter, att jag alltid lämnar första bladet i ett nytt anteckningsblock tomt för citat, motton och bra ord.

Hon kommer tillbaka med ett par block i handen. Vid handleden hänger Blue Billie-armbanden på rad. Daniela sätter sig ner och kikar på den halvmåne som lyser någon meter bort från hennes stol, innan hon vänder tillbaka blicken för att bläddra bland blockens sidor. Quality is an investment for the future, läser Daniela upp. Även You are your only limit har fått ta plats bland de nedskrivna meningarna.

– Citaten kan ofta säga mycket om var jag befinner mig. När jag kände oro inför framtiden skrev jag ner det här: Worrying is a misuse of the imagination, säger Daniela och stänger igen boken.

– Det var väldigt osäkert innan lanseringen av Bxxlght. Eftersom jag hade alla produkter hemma, var ingen morgon den andra lik. En dag kände jag att alla ljusboxar var det snyggaste jag någonsin sett, för att nästa morgon undra om folk skulle garva åt dem. För mig är det skönt att, i sådana tider, ha ett favoritcitat att luta sig tillbaka mot.

Efter lanseringen 2013 är Bxxlght numera känt över hela världen. Kate Moss, Stella McCartney och Julia Roitfeld är de tre ljusboxägande profiler som Daniela är mest stolt över. Att få inspirera har varit Danielas drivkraft från start.

– Jag vill inte skapa ett företag som passerar förbi obemärkt och opersonligt.

Vad vill du göra, då?

– Jag vill skapa världar. Inspirationsvärldar för folk att kliva in i.

Dagen till ära finns BlueBillie-smycken vid halsen, öronen och armarna hos Daniela. Trots att hennes första företag växte för varje dag som gick var det något som saknades. Hon hade fått komma in i människors hem. Nu ville hon få inspirera den personliga stilen. Under en anställningsintervju fick Daniela se att den sökande var utbildad silversmed. Daniela såg det som ett tecken, och anställde tjejen.

– Det första steget får aldrig vara för stort för mig. Jag behöver få se att min idé kan existera. När den bara finns i mitt huvud, är det lätt att lägga idén åt sidan, säger Daniela och tar en klunk ur den halvtomma kaffekoppen. Hon fortsätter: Genom silversmeden blev det lätt för mig att förstå processen bakom att skapa ett smycke. Jag kunde komma på en idé och skapa en prototyp redan dagen efter.

Daniela wants BlueBillie to be her own person, with her own stories. They have the same spirituality, but BlueBillie lives in another world. To Daniela, she’s the girl who follows her dreams unconditionally. The girl with her heart in her chest pocket and thoughts high in the sky. She stays out too late, does whatever she wants to, and always feels too much, beskriver bluebillie.com. Precis som Bxxlght, vill BlueBillie berätta och bevara en historia.

– Jag vill att du ska komma in i vår värld och hitta din unika story. Det är det som är det hållbara. Att du om två år tycker det är lika roligt att ta fram din berlock igen. Att det finns en personlig touch och koppling. Och att berlockerna går att mixa och matcha i oändlighet.

Var kommer din kreativitet ifrån?

– Jag vet inte riktigt. Min mamma är konstnär, min pappa är entreprenör. Kombinationen drivs jag av. Jag älskar att bygga världar. Inte bara för mig själv här, utan att bygga min värld globalt. Jag tycker om att överträffa mig själv och jag har stora mål. Kreativiteten kommer nog inifrån, någonstans.

Hur vågade du?

– Jag är naiv. Extremt envis och bestämd. Och stolt. Det första jag gör när jag får en bra idé är att prata om den, så att det blir pinsamt att backa ur. Jag är oerhört rädd för mörker, men är orädd när det gäller att våga. I och med att jag älskar att inspirera människor har just det varit den främsta drivkraften. Visa att det går att lyckas. Jag vill vara ett exempel på att våga.

Framöver gäller det att bredda Bxxlghts kollektion och släppa fler prints. För BlueBillie är det dags att ta sig utanför Sverige och Skandinavien. Daniela har planen redo. När dörren till dubbelbutiken stängs bakom en lämnas en värld, och en kliver ut i en annan. You are not lost – You are here, säger skylten. Något att luta sig tillbaka mot.

Text & Bild Rebecca Jardsdotter

Du kanske även gillar

Tillsammans mer keramiker Sofie Berg har vi tagit fram en limiterad upplaga av handgjorda rökelsefat för rökelsestickor och Palo Santo. En vacker inredningsdetalj som bringar lugn och harmoni i ditt hem och tillför det lilla extra till ditt self- care altare. De vackra rökelsefaten i keramikfaten är handgjorda med kärlek i Malmö.
Tillsammans mer keramiker Sofie Berg har vi tagit fram en limiterad upplaga av handgjorda rökelsefat för rökelsestickor och Palo Santo. En vacker inredningsdetalj som bringar lugn och harmoni i ditt hem och tillför det lilla extra till ditt self- care altare. De vackra rökelsefaten i keramikfaten är handgjorda med kärlek i Malmö.
Året var 2011 och Jenny Holmén arbetade som jurist i London, men det fanns ett problem: hon kunde inte hitta bekväma och kvinnliga kläder att klä sig i på sig på jobbet – och hennes väninnor och kvinnliga kollegor höll med. För tio år sedan kunde Jenny väldigt lite om den modebransch hon idag befinner sig i, men när hon insåg att det fanns en faktisk efterfrågan på sköna och snygga kläder för den moderna kvinnan var hon inte sen med att agera. Den potentiella affärsmöjligheten lockade, och när Jenny gick på mammaledighet samma år bestämde hon sig för att doppa tårna i modebranschens okända vatten.
Året var 2011 och Jenny Holmén arbetade som jurist i London, men det fanns ett problem: hon kunde inte hitta bekväma och kvinnliga kläder att klä sig i på sig på jobbet – och hennes väninnor och kvinnliga kollegor höll med. För tio år sedan kunde Jenny väldigt lite om den modebransch hon idag befinner sig i, men när hon insåg att det fanns en faktisk efterfrågan på sköna och snygga kläder för den moderna kvinnan var hon inte sen med att agera. Den potentiella affärsmöjligheten lockade, och när Jenny gick på mammaledighet samma år bestämde hon sig för att doppa tårna i modebranschens okända vatten.

Mer inspiration till din inbox!