Hon vägrade trotsa den mansdominerade kommunikationsbranschen och startade Malmös första byrå med enbart kvinnor. Her Way har träffat Lina Andersson som delar med sig av drivkraften till att starta eget, passionen bakom smyckemärket Lite Kalabalik och prioriteringar i vardagen.
Med 20 års erfarenhet inom reklambranschen och Malmös utan tvekan snyggaste skogarderob är Lina Andersson en kvinna som sticker ut ur mängden. Är du välbekant med Malmös bloggkrets så känner du troligtvis igen Lina under begreppet “En Lång Blondin”, namnet på hennes blogg där du får ta del av hennes vardag som Art Director, designer, entreprenör och mamma. Lina är en kvinna med många järn i elden som vägrar ursäkta sitt fokus på karriären.
Lina som är född och uppvuxen i en liten by i Skåne har alltid känt sig som flickan från landet, ett begrepp hon själv säger sig ha blivit bekväm med under åren då hon funnit en stabil grund och trygghet i det. Om vi inte visste bättre skulle vi tro att Lina är en sann Malmöit, som klippt och skuren för Malmös härliga kulturkvarter.
När Lina fyllde 30 år gjorde hon en avstickare i karriären och flyttade till Istanbul i sex månader. Hon hade hittat kärleken och hade bestämt sig för att ta tjänstledigt och studera turkiska. Väl på plats blev hon förälskad i alla dess hantverk som den vibrerande staden har att erbjuda. En dag kom hon över ett tvinnat armband med en liten sten på, något som genast föll Lina i smaken eftersom hon har en förkärlek till smycken och accessoarer.
Efter att i många år ha arbetat med andras varumärken genom sitt jobb på reklambyrå, kände Lina, och hennes kollega Malin Wikerberg, att de ville skapa någonting eget. Armbandet blev grunden till företaget Malin och Lina planerade att starta ihop. Den starka stilmixen mellan öst och väst bidrog till inspiration och födseln av Lite Kalabalik. Några år därefter var det dags att kliva in i entreprenörslivet med båda fötterna. Tillsammans med Malin drog de med sig Linda Renulf på resan och startade byrån Lite Attention. Drygt ett år senare slog de sig samman med Garbergs Stockholm, en av Sveriges främsta och äldsta reklambyråer. Idag är Lina delägare i byrån som har fått ta emot flera utmärkelser för sina kreationer.
I början av sommaren lanserade även Lina den färgsprakande plattformen Just Wanna Have Fun tillsammans med bloggkollegan Christin Clausen Bruun. Den digitala oasen bjuder på en härlig och avslappnad upplevelse med massor av peppande innehåll som bidrar till livsglädje.
”Vi blev ofta bemötta med frågan “Ska ni bara anställa tjejer?” men det var så klart lätt att svara att vi bara anställer efter kompetens”
Art Director, entreprenör, designer, bloggare och mamma. Hur hinner du med allting?
Det är ju det jag inte gör! Och jag tycker det är dumt att svara något i stil med “det gäller att vara effektiv”. Saken är den att dygnet bara har sina timmar, du väljer vad du vill fylla dem med och hur du väljer att prioritera. Vi hämtar vår dotter vid 16-16.30 och tiden fram till läggdags är det bara min mini som gäller. Jag börjar oftast jobba igen när hon har somnat. Sen är det ju viktigt att finna pauser och det kämpar jag med. Jag skulle gärna vilja träna mer. Men det är ju passionen och att det är så roligt som driver en.
”Framgång är när en tjej kommer fram till mig och säger att jag inspirerar henne.”
Du lever ett liv med stor digital närvaro, vad gör du när du vill koppla av?
Den bästa breaken är min dotter – lätt! För då finns det ingenting annat och jag kollar t.ex inte mobilen från det att jag hämtar henne på förskolan till att hon har somnat. Sen räcker det ju med att åka över till Köpenhamn för att boosta kreativiteten och samla energi. Att bara bryta av.
Vilka motgångar, rädslor eller uppoffringar du har du mött?
En uppoffring är att ens relation till sin respektive tyvärr ofta inte är prioriterad och hamnar längst ner på listan. Det måste man börja bli bättre på! Sen har jag rädslan för det osäkra hårt inpräntat i mig. Den kommer hemifrån min familj, en rädsla om att inte ha en trygg anställning. Så i början var det väldigt konstigt att säga upp sig från ett tryggt jobb. Jag vågade inte berätta för mina föräldrar att jag hade gjort det. Men så som det ser ut idag så behöver en fast anställning knappast vara tryggare men för mina föräldrar så var det ju inte så.
Så vad var det som fick dig att ta steget till eget?
Rent krasst hade vi arbetat alldeles för länge på företag som hade dålig ledning. Det sista företaget jag var på innan vi startade eget var som ett sjunkande skepp och vi orkade helt enkelt inte längre. Vi tänkte att om de klarar det så kan vi också göra det! Dessutom var det härligt att vi var tre kvinnor som startade tillsammans i en ganska så gubbig bransch. Och folk reagerade på det. Vi rörde runt och det är jag stolt över att vi gjorde. Vi blev ofta bemötta med frågan “Ska ni bara anställa tjejer?” men det var så klart lätt att svara att vi bara anställer efter kompetens.
Vad betyder framgång för dig?
Framgång är när en tjej kommer fram till mig och säger att jag inspirerar henne. När jag höll en föreläsning på Hyper Island för ett tag sen så kom det fram en tjej till mig i pausen och berättade att jag var den första kvinnliga föreläsaren den terminen. Då känner jag att det man gör betyder någonting. Är helt övertygad om att jag och mina delägare och kolleger har varit med och förändrat en struktur i reklambranschen.
Vad vill du föra vidare till nästa generation av powerkvinnor?
Att inte lyssna så mycket på andra eller snegla på vad andra gör. Det finns alltid någon som är bättre. Man ska tro helhjärtat på det man gör och följa sin magkänsla. Jag fyller 40 år nu i sommar, så man är ju igång med att utvärdera sig själv lite. Man befinner sig i ett skede i livet som är förknippat med livskris och man gör en utvärdering om vad man har gjort och vad man ska göra framöver. Men jag tror att om man är grundad och har en trygghet i sig själv, något som du måste hitta inuti dig själv och inte i ett yrke, då blir allting riktigt bra. Och omge dig med rätt människor!
Av Nathalie Rajic
Foto Lina Arvidsson