Karriär

20-minutersregeln som kan boosta din karriär

6 mars, 2019

Har du snubblat på mållinjen, precis när du varit övertygad om att du vunnit racet? Fått mattan, vävd av framtidshopp, undandragen under fötterna, samtidigt som drömslottet helt plötsligt raserats mitt framför näsan på dig? Förluster och motgångar suger, vi vet. Men vad som suger ännu hårdare är att krampaktigt hålla kvar vid det som kunde varit men aldrig blev.

Vi har alla gått igenom nog bakslag och besvikelser för att veta att det inte alltid är lika lätt som det låter att “fall down seven times, get up eight” – så hur gör man då för att komma över sina förluster på bästa tänkbara sätt? Enligt 20-minutersregeln är det ganska enkelt: take 20 and get on with it! Du är helt enkelt för grym för att leva i en värld av “tänk om”.

20-minutersregeln lär dig att sörja produktivt 
Vad 20-minutersregeln går ut på är kort och gott att vi ska lära oss sörja våra motgångar på ett så pass produktivt sätt som möjligt – det vill säga: du ger dig själv 20 minuter (sätt gärna ett alarm på telefonen) att helhjärtat fokusera på ledsamheten och sen är det bye-bye sorrow! Att grotta ner sig fullständigt i de bakslag som knockat oss och besvikelser som fått oss att gråta hjälper ingen, så sätt timern och låt sorgen ta över tills alarmet ringer och sen det är dags att släppa taget.

Vi definieras av våra förluster
20-minutersregeln menar på att våra förluster definierar oss, men inte på det sätt som vi först tror. Det är nämligen inte själva nederlaget som avgör vilka vi är, utan hur vi väljer att hantera och ta itu med diverse bakslag. Och ju bättre vi blir på att ta en motgång, desto lättare blir det att gå vidare och därmed hoppa på alla nya och spännande möjligheter som kommer vår väg.

Hur du kan använda dina 20 minuter

Ring en vän – Berätta vad som hänt och ge utlopp för alla tankar och känslor som går igenom knoppen och kroppen. No (wo)man is an island, och vänner är ändå det bästa som finns när man behöver uppbackning och stöd.

Analysera förlusten – Vad har du att lära från just den här erfarenheten? Finns det något som du i efterhand kan ändra, så att det blir rätt nästa gång? Kanske finns det ett nytt tillvägagångssätt som du inte har tänkt på innan?

Skriv ner dina känslor – Hela idéen med 20-minutersregeln är att bearbeta det som hänt så att vi kan gå igenom en sorts sorgeprocess på ett så sunt sätt som möjligt. Så om “ring en vän” inte är din grej, prova att skriva ner vad du känner och går igenom just nu.

När de 20 minuterna har gått
Det är nu det är dags att säga tack och hej till det som tynger ner dig. Du har precis fått 20 minuter att vara så ledsen och uppgiven det bara går, och nu är det dags att använda delete-knappen på de dåliga nyheterna (som tidigare hade påverkat dig i flera dagar).

Kom du inte in på drömutbildningen? 20 minuters sorgearbete och sen delete. Snubblade du på målsnöret gällande jobbet som praktiskt taget var gjort för dig? Delete, delete, delete. Livet är för kort för att ständigt lägga energi på det som kunde ha varit men aldrig blev, så sopa ihop de krossade framtidsdrömmarna och börja på ny kula.

Men sen då?
För vad händer om alarmet ringer och du känner att 20 minuters sorgearbete inte var nog? Då kan det vara dags för lite gammalt hederligt finlir! En idé kan vara att öppna upp sitt CV/personliga brev/ hemsida/you name it och gör små, men enkla justeringar som kommer att hjälpa digen  vid framtida ansökningar. En annan kan vara att höra av sig till gammal kollega för att be om tips och råd. Eller varför inte slänga upp en snabb status på LinkedIn, eller lägga upp ett nytt foto på din Instagram? Trotsa rädslan för att misslyckas ännu en gång – nätverkande är ofta svaret på hur man vänder motgång till framgång!

Text Elin Beattie

    Her Way favoriter