Mental Balans

Self-care på riktigt

17 april, 2019

Text Julia Ahlm

Har du hört uttrycket self-care? Jaja, en stund i badet, tänker du då. Eller varför inte slänga på dig den där sheet masken i skåpet. Men faktum är att self-care är mer än bara en hudvårdsrutin innan läggdags. Det är ett viktigt arbete som du i efterhand kommer vara glad att du påbörjade!

De flesta av oss lever ganska stressiga liv, det är hundratals saker som ska göras, miljoner tankar i huvudet samtidigt och ibland även den där lilla rösten som tränger igenom och berättar för dig att du inte duger. Att varje dag träna self-care för den mentala, känslomässiga och fysiska hälsan är livsviktigt för oss. Men för de flesta är det vådligt låg prioriterat att ta tid för sig själv. Och att träna self-care är en process och ingenting man gör i ett svep. Det är ett hårt arbete som kräver ett medvetet psyke och att varje dag implementera vanor som ger din kropp, sinne och själv en hel drös med kärlek.

Och även om en Sheet mask är ett superbra sätt att börja din inre resa till self-care är det bara starten.

Men hur gör man? 

Allt funkar inte för alla, du måste hitta strategier som passar dig. Men själva syftet med self-care är att sätta dig själv i främsta rummet.

Börja med att planera in stunder för dig själv i din almanacka. Du kommer bli förvånad hur svårt det är att få tid om du faktiskt inte planerar in det. Det finns alltid något annat som kommer äta upp din tid. Men för att orka med måste vi avsätta tid för oss själva och bara genom att göra det kommer du känna att du faktiskt prioriterar dig själv. GRYMT VA?!

Vill du ha mer?

Här är tre andra steg du kan räkna in i self-care.

Sömnen i fokus

Att alltid priotera sömnen är ett första steg i att ta hand som sig själv. Fokusera på att göra sovrummet anpassat efter sömn och en plats för att varva ner. Fundera på vad du gör innan du går och lägger dig och vad som kan påverka din sömn. Att sätta sömnen i fokus gör att du mår bättre fysiskt och psykiskt.

Digital detox

Släpp telefonen! Gör en digital detox och läs en bok, laga någon god mat, ta det där badet eller sätt dig ner och skapa med händerna. Den där pausen då och då från Instagram, Facebook och allting annat är viktigt för att kunna koppla av och hitta tillbaka till din fokus.

Kost och träning

Att tänka på vad du äter och träna regelbundet är sådana saker som alltid är värt att tjata om. För det gör susen och hur bra mår du inte när du faktiskt gör något medvetet för din kropp. Som dessutom tackar dig genom att faktiskt orka mer?! Det är ju helt fantastiskt!

Släng in meditation här också så får du helt plötsligt träning även för tankarna. Du vet de där som säger till dig att allt det här är lönlöst och att bara ge upp. Det är dags att lära sig träna bort dem.

Utöver det finns det massa saker du kan göra. Skaffa en dagbok och skriv ner varje dag hur du mår, vad du är tacksam över eller andra motiverande ord till dig själv. Eller ta en promenad och njut av naturen. Det absolut viktigaste är att varje övning handlar om att sätta dig själv först, det är svårt men ingen har väl missat den gamla: Sätt först syrgasen på dig själv, hjälp sedan andra. Self-care går hand i hand med precis den uppmaningen. För om vi inte kan ta hand om oss själva, hur ska vi då kunna ta hand om andra?

Och tänk på att ingenting görs i en handvändning. Allt kräver träning och upprepning.

GO TAKE CARE OF YOURSELF! 

    Her Way favoriter