Mental Balans

4 steg till att bli bättre på att säga nej

10 juli, 2019

Text Fanny Bjuväng

Många är vi som kämpar med att kunna säga ”nej”. Vi tackar ofta ja till saker som vi egentligen inte vill göra för att undvika obehaget som kommer med att säga ifrån. Istället så står vi ut med situationer och människor som inte känns helt hundra. Men att gå emot vår egna vilja för att vara andra till lags skapar i längden stress och sämre självkänsla.

När magkänslan säger ”nej” men du tackar ”ja” är det dags ett tänka ett varv till och fundera lite på hur du kan bli bättre på att säga nej. Det kommer att stärka både dig och dina förhållanden i längden, då det blir tydligare för alla vart dina gränser går.

Detta kräver lite övning och vi på Her Way visar dig hur du kan gå tillväga i fyra enkla steg.

  1. Prioritera!

Hur många gånger har du gått med på att göra saker åt andra trots att din kalender redan är full? Du är rädd för att göra andra ledsna och besvikna och ställer därför upp på allt. Alla är nöjda men inte du. För att undvika denna people pleaser-fälla måste du lära dig att prioritera:

Sätt dig ned när du har en stund för dig själv och reflektera över vad du tackat ja till på sistone: Vad känns bra/mindre bra? Av vilken anledning har du gjort det och för vems skull? Mår du bra av att göra det? Målet är att få en så överskådlig blick som möjligt över vad du tackar ja till och varför.

Ställ dessa frågor till dig själv och skriv ner svaren. Gå igenom dina svar och utvärdera sedan hur du kan prioritera bland dina åtaganden; Finns det något som du kan avboka direkt? Något som det känns lite lättare att tacka nej till? Sortera i listan och se till att börja sålla för att göra plats i kalendern för dig själv.

  1. Var konsekvent

Ett nej är ett nej. Var tydlig när du svarar; inga svävande bortförklaringar eller ett ”kanske” om du egentligen menar NEJ. För att den som frågar inte ska försöka övertala dig är det bra att undvika otydligheter, vela inte.

Långa utläggningar och förklaringar behövs inte om du är säker på din sak. Var istället konkret och kortfattad. På så vis blir det lättare för de som frågar att förstå att du verkligen inte vill eller kan, då det inte lämnar några luckor för missförstånd.

  1. Våga vara obekväm

Det dåliga samvetet som kan ta över när vi tackat nej till något kan vara överväldigande. Folk kan bli arga och besvikna och det kan kännas rejält jobbigt. Vi människor är faktiskt mentalt programmerade till att tacka ja, allt för att undvika att bli uteslutna ur gemenskapen. En ren överlevnadsinstinkt med andra ord. Inte konstigt då om det tar emot att tacka nej till saker.

I sann mindfullness-anda uppmanar vi dig att sätta dig ner, andas och känna alla dessa känslor. Sitt med känslorna en stund och känn obehaget. Det kommer att kännas men du kommer garanterat att överleva. Ju mer du övar på detta, desto lättare blir det när du märker att jorden inte går under. Det leder i längden till att du blir mer och mer bekväm med att säga nej då du inte är rädd för känslorna som kommer med ditt nej-sägande.

  1. Öva!

Vi säger inte att du ska tacka nej till alla erbjudanden som kommer din väg. Däremot ska du öva dig på att inte tacka ja till precis ALLTING. Följ stegen ovan nästa gång du verkligen känner för att säga nej men inte riktigt vågar.

För dig som är en notorisk ja-sägare kan det vara en rejäl utmaning och det krävs att du ser till att öva så fort tillfälle ges. Ju mer du övar, desto säkrare blir du och desto lättare kommer det att kännas. Prova!

    Her Way Gift Guide För Kvinnor av Kvinnor