Mental Balans

Det är positivt att vara negativ

31 juli, 2019

Text Elin Beattie Bild Ana Floubet

Toxic Positivity
Kan något positivt vara negativt, undrar du. Kan det verkligen bli för mycket av det goda? Ja, när positiviteten blir till en tvångsmässig projektion på varje situation anser forskningen att det blir ett problem. Ida Hallgren, psykolog och doktorand i praktisk filosofi, menar på att det idag är en för stor fixering vid att vi hela tiden ska vara lyckliga – och att detta blir problematiskt då vi allt oftare missar att läsa av viktig information som gömmer sig i våra negativa tankar. När vi ständigt försöka fylla alla sprickor och orosmoment med lyckospackel finns det en hög risk att vi tappar vår realistiska syn på verkligheten och därmed börjar förbiser verkliga risker. Att alltid välja lycka blir helt plötsligt ett oempatiskt förhållningssätt som inte är nyttigt i längden.

Negativitet är sunt
Många menar på att dagens positivitetskultur och dess ständiga jakt på lycka gör att vi människor grubblar mer. Man vrider och vänder på varje tanke och ifrågasätter om man verkligen är sådär lycklig som man borde vara. Människor med en negativ inställning till livet skrämmer oss och vi vill desperat omvända dom till lycko-junkies innan deras negativitet spiller över på oss själva. Good vibes only. Men visste du att negativa tankar kan vara sunda? De bidra nämligen till en realistisk syn på verkligheten, samt visar oss att kroppens system faktiskt fungerar. Negativa tankar signalerar  till oss att något inte står helt rätt till, och att det kan vara dags att förändra något i vår tillvaro för att må bra igen.

Dock är det viktigt att komma ihåg att det inte behöver vara något fel på X bara för att X inte alltid bidrar till lycka. Så oroa dig inte om jobbet eller förhållandet känns alldagligt från och till, det är när skavet bildar skavsår och oron tar över som det är dags att säga ifrån. Det är viktigt att låta våra grundkänslor ta plats och att acceptera att vi behöver få utlopp för hur vi verkligen känner när vi är arga och ledsna, precis som när vi är glada och förväntansfulla. Dock betyder det inte att negativiteten ska ta över våra liv, utan se det mer som att du kärleksfullt lämnar utrymme för det som känns jobbigt istället för att konstant kväva det med fejkad positivitet.

Var en bra vän under svåra tider
Vi har alla varit där: en familjemedlem eller nära vän går igenom något tufft och allt man vill är att trösta och fixa, torka tårar och göra allt bra. Ibland kanske man till och med vill säga något positivt och peppande som man tror ska hjälpa för stunden – men vad man ofta glömmer bort som vän eller anhörig är att människor som berättar om deras problem oftast bara letar efter acceptans, samt att få det bekräftat att deras arga, ledsna, rädda eller negativa känslor faktiskt är helt okej. Så nästa gång du själv eller någon i din närhet mår dåligt, försök då att släppa på den där perfekta fasaden där allt är så himla härligt och bra, och byt istället ut den ogynnsam positiviteten mot acceptans och bekräftelse. Inspirerade av Instagramkontot @sitwithwit har vi skrivit ner några tips som förhoppningsvis kan hjälpa dig på vägen:

Ogynnsam positivitet: Good vibes only. // Acceptans och bekräftelse: Alla känslor är välkomna här.

Ogynnsam positivitet: Välj lycka. // Acceptans och bekräftelse: Jag kan bara tänka mig hur svårt det är att se något positivt i den här situationen, men vi reder ut det tillsammans.

Ogynnsam positivitet: Ge aldrig upp. // Acceptans och bekräftelse: Ibland är det helt okej att ge upp. Vad är det bästa tänkbara resultatet för ditt välmående just nu?

Ogynnsam positivitet: Happy thoughts. // Acceptans och bekräftelse: Det är aldrig kul att känna som du känner nu. Är det något speciellt vi kan göra idag som skulle få dig att må lite bättre?

Ogynnsam positivitet: Det här klarar du. // Acceptans och bekräftelse: Det är jättejobbigt. Men du har gått igenom jobbiga saker förut och jag tror på dig.

    Her Way Gift Guide För Kvinnor av Kvinnor