Mental Balans

Så undviker du stressfällan när du är tillbaka på jobbet efter semestern

14 augusti, 2019

Text Elin Beattie Bild Suzanne Saroff

För många av oss är augusti en brytpunkt; en tid då saker börjar, samtidigt som andra saker tar slut. Vi går från solstolen till kontorsstolen, och helt plötsligt är vi tillbaka där vi var innan den efterlängtade semestern började: tidiga morgnar, långa dagar och en gnagande oro över att allt som borde ha gjorts under veckan inte riktigt har hunnits med.

När vi från en dag till en annan byter ut lugn och ro mot prestation och ett högt tempo är det inte konstigt att knoppen och kroppen inte riktigt hänger med. För den där oroskänslan du känner när semestern är slut och det är dags att gå tillbaka till jobbet; den beror inte på att du omedvetet går omkring och hatar ditt jobb, utan grundar sig i att förändringar rent generellt bidrar till oro hos oss människor. Så hur gör man då för att undvika den allt för bekanta stressfällan som så många av oss lyckas falla rakt ner i redan under den första dagen vi är tillbaka på jobbet efter semestern?

Börja på en onsdag

Att komma tillbaka till jobbet efter en urhärlig semester är jobbigt för oss alla – så för att göra övergången så stressfri som möjligt, varför inte se till att lägga din första dag tillbaka på kontoret på en onsdag istället för en måndag? Genom att ge dig själv tre dagars mjukstart blir kontrasten mellan ledighet och jobb inte lika överväldigande.

Sätt ett lägre tempo
Du har precis kommit tillbaka till jobbet efter tre veckors ledighet och du blir direkt stressad kollegornas snabbhet. Personligen känns allt segt och ovant, och motivationen verkar ha blivit världsmästare på kurragömma sedan du glatt signade ut för några veckor sedan. Men du, det är väl självklart att det tar tid att komma tillbaka till det tempo du hade innan semester – så snälla, give yourself a break. Börja med att i lugn och ro beta av vad som behövs göras. Skriv en to do-list, men kom ihåg att långt ifrån allt på den där listan behöver göras på en och samma gång. Dina kollegor och kontakter vet att du har varit borta, så ta ett djupt andetag, var snäll mot dig själv och bestäm dig för vad som bör göras nu och vad som kan vänta. You’ve got this. Vi lovar!

Se det som en nystart

Det sägs att det inte är hur man har det, utan hur man tar det. Var det något som kändes motigt på jobbet innan semestern? Se då augusti som räddaren i nöden! Nu är ett ypperligt tillfälle att dra ett streck över allt som inte funkar, för att istället börja på ny kula. Ut med det gamla och in med det nya. Ring klocka, ring – och allt det där. Gör dig av med alla gamla vanor som inte längre bidrar till det arbetsliv du vill leva. Kanske bör du överväga att vänta 20 minuter innan du öppnar inkorgen på morgonen, och istället börja arbetsdagen med att göra dig själv en kopp kaffe och att prata lite med dina kollegor. Eller varför inte lova dig själv att sluta äta lunch vid skrivbordet?

Vad har du att se fram emot?

Det är väl ändå så att livet blir lite roligare när vi har något spännande att se fram emot. Känns hösten lite seg och tråkigt? Försök att boka in två långhelger redan nu! Varför inte lyxa till det med en spahelg i X eller shoppingtrip till Y? Genom att redan nu bryta upp det nalkande mörkret med två miniresor blir hösten inte alls så långdragen som du trott.

Förläng semesterkänslan

Sist men inte minst: bara för att du är tillbaka på jobbet behöver du inte ge upp allt som du njöt av under semestern. I själva verket borde du hålla hårt i de där semesterrutinerna som gör dig sådär lugn och glad! Fortsätt att drick morgonkaffet på altanen. Se till att ha en grillkväll en helt vanlig tisdag. Sluta inte käka lunch med din bästis. Eller varför inte lyxa till det med stans bästa kaffe och en kanelbulle till frukost? Glöm aldrig att the world is your oyster – även (eller kanske speciellt) när du jobbar hårt.

    Her Way Gift Guide För Kvinnor av Kvinnor