fbpx
0
Fysisk Balans

5 tips på hur du kan boosta din hormonella hälsa

25 januari, 2022

I SAMARBETE MED PURENESS  

Är ’hormonell obalans’ ett fenomen du har hört nämnas, men som du är osäker på vad det egentligen betyder? Don’t worry, we’ve got you! I den här artikeln erbjuder vi en snabbgenomgång av hur dina hormoner påverkar dig och din kropp. Vi delar även med oss av 4 vanliga tecken på hormonell obalans, samt ger dig våra 5 bästa tips på hur du kan hjälpa dig själv att optimera ditt hormonsystem och hormonella hälsa redan idag. 

Dina hormoner fungerar som kemiska budbärare som hjälper dina organ att utföra alla de funktioner som är nödvändiga för att du ska må bra. Hormonerna bildas i särskilda körtlar och celler runt om i kroppen, och transporteras därefter, med hjälp av blodet, till de organ som behöver dom. Dina hormoner hjälper till med din tillväxt, utveckling, reparation, reproduktion, matsmältning, metabolism, m.m – så dom spelar en minst sagt en avgörande roll för ditt allmänna mående och välbefinnande. 

En kropp styrd av hormoner
Eftersom många av kroppens funktioner styrs av just hormoner, är det inte ovanligt att du känner dig i obalans när din kropp lider av hormonbesvär. Anledningen bakom de flesta fall av hormonell obalans hos kvinnor som inte nått klimakteriet har oftast att göra med en kombination av genetik och livsstil (så som dålig kost och stress). Dålig kost i kombination med långvarig stress har en dålig vana av att inte bara rubba din tarmflora, utan även leda till höga kortisolnivåer som i sin tur gör dig lättirriterade och blodsockerkänslig. Ett problem som i sin tur leder till att vissa av din hjärnas signalsubstanser minskar, så som det viktiga må-bra-hormonet serotonin. 

Dina hormoner har alltså en enorm inverkan på ditt liv. Tillsammans med ditt nervsystem styr dom din kropp – och hypofysen (som leder hela den hormonella aparaten) är ett oerhört känsligt system som direkt känner av om något är fel. Dina olika hormoner och hormonella system kommunicerar hela tiden med varandra, så problem i ett hormonsystem ger även besvär i andra. Dock är det inte alltid så lätt att veta om det är just dina hormoner som spökar och bidrar till att du inte är på topp – men det finns några vanliga tecken som kan tyda på det:

  • Du är ovanligt trött. Om du känner dig ständigt trött, trots många timmars sömn, finns det en stor risk att du lider av en hormonell obalans. Det kan såklart finnas flera orsaker bakom detta, men oftast beror tröttheten på en för hög insulinnivå. 
  • Du har svårt att sova. Precis som vid trötthet kan sömnsvårigheter vara ett resultat av hormonell obalans. För kvinnor är det oftast en låg progesteronnivå som är boven i dramat.
  • Du har humörsvängningar. Humörsvängningar, nedstämdhet, ångest och lätt till ilska och irritation är alla relativt vanliga symptom på en hormonell obalans. Särskilt om dina progesteron- och östrogenhalter är för låga eller höga. PMS, till exempel, beror främst på en östrogendominans och progesteronbrist.
  • Du har dåligt minne och svårt att koncentrera dig. Om du har svårt att komma ihåg saker, känner dig tankspridd, och har svårt att koncentrera dig, kan detta vara ett tecken på hormonell obalans – i synnerhet när det kommer till obalans gällande hormonet kortisol. Vid långvarig stress får dina binjurar svårt att producera tillräckligt med kortisol, och när kortisolnivåer är låga påverkar detta ditt minne och fokus. 

5 tips för att optimera ditt hormonsystem och återfå en hormonell balans:

1. Stress management
Stress är en av de vanligaste bovarna i dramat när det kommer till hormonell obalans. Vid negativ stress rubbas variationerna i kortisolnivåerna – något som till exempel kan leda till en rubbad ämnesomsättning, samt dåligt minne och fokus. Så gör dig själv en tjänst och se till att införa en daglig aktiv vila för att undvika långvarig, negativ stress. Vissa föredrar meditation och yoga, samtidigt som andra får ut mer av fem minuters djupandning, eller en tyst skogspromenad.

2. Hitta tillbaka till din dygnsrytm
Fler och fler människor lever en livsstil där dom arbetar emot sin naturliga dygnsrytm. Man går och lägger sig för sent, bortprioriterar att vara ute under dagen, och spenderar sina kvällar framför diverse skärmar med blått ljus. Alla dessa invanda beteenden bidrar till en störd dygnsrytm – något som i sin tur bidrar till en hormonell obalans. För att värna om din hormonella hälsa, samt hitta tillbaka till din naturliga dygnsrytm, bör du spendera mer tid i dagsljus, skippa skärmar en timme innan läggdags, och ta magnesium en minst 30 minuter innan du går och lägger dig. Pureness Kvällsmagnesium är ett kosttillskott framtagen för att bidra till bättre sömn. Tillskottet av L-teanin i förstärker den naturliga dygnsrytmen och sägs kunna påverka hjärnvågorna under djupsömnen – vilket kan bidra till färre uppvaknanden under natten.

3. Umgås med individer som får dig att må bra
När vi inte mår som vi brukar är det lätt att dra sig undan från nära och kära – men att umgås med individer som får dig att må bra är A och O när du har en hormonell obalans. Det är nämligen så att nära och kära har en tendens att stimulera må-bra-hormonet serotonin, som i sin tur ökar progesteronnivåerna i kroppen. Win-win!

4. Ta hjälp av kosttillskott
För att boosta ditt hormonsystemet och råda bot på en eventuell hormonell obalans kan kosttillskott så som Zink, D-Vitamin, och B-Vitamin vara några värdefulla medhjälpare på vägen mot bättre hormonell hälsa. B-vitamin i aktiva former stödjer många av kroppens funktioner, och är bra för processer såsom ämnesomsättningen och nervsystemet. D-vitamin behövs för att kroppen ska tillgodogöra sig kalcium, och bevara ett starkt skelett. Brist på D-vitamin kan till exempel leda till benskörhet, muskelsmärtor, och trötthet på grund av muskelsvaghet. Zink är viktigt för skelettet, håret och hudens välmående – men det är även ett livsnödvändigt mineral som ingår i 100-tals enzymer i kroppen som påverkar omsättningen av proteiner, kolhydrater, fett, nukleinsyror och vissa vitaminer. Zink behövs även för att immunsystemet ska fungera som det ska.

5. Tänk på kosten
Om du tar hand om din mage och tarm så tar du även hand om dina insulinnivåer – något som är A och O om du villa hålla dina övriga hormoner i schack. Vi på Her Way är inte här för att ge några specifika kostråd, men genom att tillföra mycket grönsaker, animaliska protein av bra kvalitet, och i bra fetter (så som nötter, avocado, fisk, eller kosttillskottet Krill Omega-3) jobbar du aktivt för att ta hand om dig själv och dina hormoner. 

Boosta din Hormonella hälsa och Använd dig av koden Herway20 för att få 20% rabatt på din första order hos Pureness.

Text Elin Beattie

    Lämna en kommentar

    Nyhetsbrev