fbpx
0
Balans

Få tillbaka balansen med en digital detox

16 december, 2020

Vi kan alla relatera till hur det är att spendera för mycket tid framför skärmar och telefoner. Ett konstant scrollande och ständiga notiser gör oss både trötta och stressade, men ändå har vi svårt att låta bli. Men måste man verkligen säga ’Nej tack!’ till både mobil och sociala medier för att bli mer närvarande och få livspusslet att gå ihop? Nej då, en enkel digital detox kan faktiskt räcka. Låt oss förklara hur!

Vad är en digital detox?
En digital detox ser olika ut för person till person, men själva konceptet går ut på att man som individ avstår från att använda vissa tekniska enheter, eller specifika appar, under en viss period. I dagens stressade samhälle använder många av oss våra smartphones under dygnets alla vakna timmar – något som enligt forskare kan leda till både stress, ångest, depression och sömnproblem. Men genom att göra en digital detox kan vi skapa en hälsosammare livsstil där vi stressar mindre, sover bättre, och umgås mer.

Vad säger forskningen?
Människans hjärna är fortfarande formad för ett liv på savannen, och för att må bra behöver vi framförallt tre saker: kontakt med andra människor, sömn och fysisk aktivitet. Historiskt rörde vi vuxna på oss mellan 15,000 och 18,000 steg om dagen, men idag snittar vi bara på ynka 5,400 steg. Förutom mindre fysisk aktivitet bidrar våra skärmar till att vi får en försämrad sömn. I dagens Sverige lider en tredjedel av vuxna av sömnproblem och forskarna tror att det blåa ljuset från våra skärmar kan vara en av bovarna i dramat. Blått ljus bidrar nämligen till att våra kroppar producerar mindre melatonin, och att vi därför får mycket svårare att somna. Studier har även visat att våra mobiler sänker våra empatinivåer, samt minskar vår koncentrationsförmåga om vi har dom runt omkring oss samtidigt som vi gör andra saker. Detta fenomen kallas ’the iPhone effect’ och påverkar oss även om vi inte tittar på, eller använder vår telefon. Kanske är det dags för en digital detox, trots allt?

Tecken på att du behöver ett break
I ärlighetens namn skulle vi nog alla dra nytta av att ha en digital detox – men nedan följer en lista på scenarion som viskar om att det nog allt är dags för någon sorts omställning eller break:

  • Du känner dig tvungen att kolla mobilen var femte minut
  • Du blir stressad och känner dig ångestfylld när du inte hittar mobilen så fort du vill ha den
  • Du känner dig deppig eller irriterad efter att du har spenderat tid på sociala medier
  • Du oroar dig över att du missar något viktigt om du inte konstant kollar dina flöden
  • Du känner dig nästintill besatt av följarantal, likes och kommentarer
  • Du har med dig telefonen överallt
  • Du har svårt att koncentrera dig och kollar gärna mobilen när du är uttråkad
  • Du kollar telefonen det sista du gör innan du somnar och det första du gör när du vaknar
  • Du tar upp telefonen och scrollar när du umgås med andra

Digital detox – så gör du
När det kommer till att ha en digital detox är det viktigt att du har en detox som fungerar för dig och din livsstil. Sanningen är den att alla inte kan stänga av mobilen och glömma bort det, så skäms inte om du är en av dom som inte kan ge upp mobilen sådär rakt upp och ner. Att ha en digital detox handlar mindre om att ha ett mobilfritt liv, och mer om att sätta gränser för ditt skärmanvändande, samt säkerställa att du faktiskt använder dina tech-prylar på ett sätt som känns bra och givande för dig. Forskning har t.ex. visat att vi kan förbättra vårt välbefinnande avsevärt, samt minska symptom på ensamhet och depression, genom att göra något så litet som att begränsa vårt sociala medieanvändande till 30 minuter om dagen. Känner du dig sugen att påbörja din egen digitala detox, men vet inte hur? Nedan följer våra bästa tips till på hur du går till väga (och du, det är lättare än du tror):

  • Stäng av alla notiser! Istället för att ta upp telefonen så fort det plingar till, stäng av dina notiser och avsätt istället en specifik tid för app-interaktioner. 30 minuter om dagen räcker oftast.
  • Låt telefonen ligga i ett annat rum när du inte behöver den.
  • Sätt på flygplansläge om du vill använda en specifik app (t.ex. Spotify), men inte vill bli störd av annat.
  • Sluta kolla jobbmailen när du inte jobbar.
  • Ifrågasätt hur du faktiskt använder din smartphone. Är allt användande verkligen nödvändigt, eller tar du upp mobilen för att du är uttråkad?
  • Tjata inte på andra att också göra en digtal detox, utan föregå istället med gott exempel.
  • Gå igenom dina appar och se vilka av dom som bidrar till glädje och pepp, och vilka som bidrar till stress och negativitet – och radera där efter.
  • Lär dig göra en sak åt gången (och låt mobilen ligga tills det är mobilens tur).
  • När du umgås med vänner och familj, stäng av din internetuppkoppling eller låt mobilen ligga i ett annat rum.
  • Försök att ha en mobilfri dag i veckan och se hur det känns. Enligt forskningen är det viktigt att vi ibland gör ingenting, eftersom det är just det lugnet som föder tankar och idéer som annars lätt trycks bort.

Gör det till din grej
En digital detox behöver alltså inte handla om att helt och hållet sluta använda din smartphone, det handlar istället om att försöka hitta en hälsosam balans i en värld fylld av teknologi. Ja, en digital detox kan vara riktigt jobbig (och tråkig) – men du kan även göra den till precis vad du vill: lite som att både äta kakan och behålla den. Genom att dra ner på din skärmtid (samt enbart göra det som inspirerar dig och gör din glad) får du inte bara tid för annat, du jobbar även upp en ökad koncentrationsförmåga, förbättrar dina relationer, får en bättre natts sömn och ett lite stressfriare liv. Så ge dig själv årets bästa julklapp, och ta det första steget mot en digital detox redan idag!

Text Elin Beattie

    Lämna en kommentar

    Nyhetsbrev