Mental Balans

En liten guide till Seed Cycling

31 oktober, 2019

Kan man verkligen råda bot på hormonell obalans genom att äta olika typer av fröer under de olika faserna av menscykeln?

Absolut påstår vissa!

Vi har tagit reda på allt som är värt att veta om den växande trenden Seed cycling; en naturlig alternativmetod som används för att skapa hormonbalans och därmed också reducera kvinnliga åkommor och problem. Vi har tagit reda på vad det faktiskt innebär att Seed cycla och hur man kan använda sig av metoden för att optimera sin hormonbalans.

Hormonerna och din menscykel

Den första dagen av din menscykel inleds samma dag som du får din mens, då är också nivåerna av östrogen som lägst. Fasen mellan dag 1-14 i din menscykel kallas follikelfasen och under den här perioden så ökar nivåerna av östrogen sakta i kroppen för att få äggen i kroppen att mogna och förbereda dessa inför ägglossningen. Efter ägglossningen, i den s.k. lutealfasen, så minskar återigen östrogenet i kroppen samtidigt som nivåerna av progesteron stiger. Om ägget inte blir befruktat så sjunker progesteronet igen lagom tills dess att din mens startar igen.

När våra kvinnliga könshormoner hamnar i obalans, då vi antingen får ett överskott eller en brist på östrogen eller progesteron, yttrar det sig ofta i fysiska problem såsom bl.a. PMS, PCOS, rubbade menscykler och fertilitetsproblem. Även vår psykiska hälsa påverkas, vi kan t.ex. drabbas av ångest och humörsvängningar, och därmed också vårt generella välmående. Samspelet mellan de kvinnliga könshormonerna spelar därmed en avgörande roll för hur vi och våra kroppar påverkas.

Seed cycling i praktiken

Så hur kan du använda dig av Seed cycling för att stabilisera dina könshormoner och också komma tillrätta med just dina problemområden?  Det är enklare än du tror och vi guidar dig genom processen:

Fas 1. – Follikelfasen:

När du påbörjar din follikelfas ska du börja äta frön som naturligt kan boosta dina östrogenivåer. Detta gör du genom att äta krossade linfrön och hela pumpafrön. Dessa frön är rika på lignaner, även så kalllade fytoöstrogener, vilka skonsamt ökar dina östrogennivåer utan att orsaka östrogenöverskott. Utöver lignaner, är fröna även rika på aminosyror, zink och selen som alla bidrar till en sund hormonbalans.

Så när din mens startar, börjar du med att äta 1-2 matskedar med frön per dag, fram till dag 14 i din menscykel.

Fas 2. – Lutealfasen:

Under den här fasen, efter ägglossningen och fram till dess att din mens startar, byter du ut fröna mot solros- och sesamfrön. Samma mängd per dag men solrosfröna ska krossas ska krossas innan du äter dessa. De här fröna innehåller även de lignaner. Dessa typer av lignaner som kommer just från dessa frön påverkar hormonerna positivt vid övergångsåldern och underlättar de problem som många upplever då, något som blivit bevisat i forskningsstudier i ämnet.

Solros- och sesamfrön är dessutom väldigt rika på essentiella fettsyror, vilka är särskilt viktiga för kroppen vid lutealfasen för att kunna stötta progesteronproduktionen. Progesteron är hormonet som underlättar pre-menstruella symptom såsom svullnad, humörsvängningar och insomningsproblem.

Att komma igång

Vi har utgått ifrån en 28 dagar lång menscykel, vilken är den genomsnittliga längden för en kvinnas cykel. Har du en längre eller kortare menscykel är det framförallt viktigt att försöka kartlägga denna och kunna utröna ungefär när din ägglossning inträffar för att på så vis kunna anpassa din seed cycling därefter.

Låter det knepigt att få i sig alla dessa frön varje dag? Testa med att blanda det med din övriga mat. Fröna passar utmärkt i t.ex. frukostyoghurten eller varför inte blanda ner fröblandningarna i din smoothie eller strössla det över din sallad? Testa dig fram till vad som funkar bäst för dig! Recept, inspiration och mer info om seed cycling finns bara en googling bort.

Lycka till!

Text Fanny Bjuväng

    Lämna en kommentar

    Her Way Gift Guide För Kvinnor av Kvinnor