fbpx
0
Karriär

Från dröm till verklighet – intervju med grundaren av inne

2 augusti, 2020

Eirini Rapti är grundaren av inne – ett revolutionerande hormonbaserat minilabb som erbjuder kvinnor att lära känna sina kroppar och menstruationscykler på ett naturligt sätt. inne lanserades tidigare i år, men själva fröet såddes redan 2015. Det var höst och Eirini, som då var 32, hade bokat tid för att få en spiral insatt. Men istället för att lämna gynekologmottagningen med en spiral insatt i livmodern, gick Eirini hem med gynekologens råd om att prova ett naturligt alternativ: att dagligen logga sin menstruationscykel för att, över tid, få reda på när hon hade sitt fertila fönster. Eirini var skeptisk, men ville prova.

De kommande veckorna beställde Eirini en rad olika termometrar som kunde mäta hennes basala kroppstemperatur, läste böcker och bloggar om denna sorts naturliga preventivmedel, samt började hålla koll på sina flytningar i hopp om att en dag kunna förvandla sin menstruationscykel till ett vattentätt diagram – och det gjorde hon. 8 månader efter gynekologbesöket sa Eirini upp sig från sitt dåvarande jobb, för att 6 månader senare flytta från Asien till Europa, och senare Berlin, där hon startade det som idag är inne.

Vad gjorde du innan inne?
Innan inne spenderade jag runt 10 år av min karriär med att jobba för ett grymt medicinskt företag, där jag jobbade med allt från kundtjänst till att hjälpa till att evakuera människor i nöd. Ja, hela paketet. Först jobbade jag för det företaget i Europa, för att sedan flytta till Asien med dom. När jag väl sa upp mig och flyttade tillbaka till Europa var jag mån om att ett steg tillbaka från att arbeta för ett så pass stort företag. Men samtidigt har jag alltid älskat att hjälpa människor, och jag visste att jag ville fortsätta med det.

Vad hände när du väl kom till Berlin?
Efter att jag flyttat till Berlin tog det ytterligare ett halvår innan jag visste exakt vad det var jag ville göra – så inne var absolut inte något som hände över en natt. Väl i Berlin började jag intervjua kvinnor om naturliga preventivmedel och kvinnohälsa, klura ut min affärsmodell, kolla in konkurrerande produkter, anlita ett par frilansare som kunde hjälpa mig, samt försöka förstå mig på det specifika medicinska område jag ville ge mig in i.

Var det något annat, förutom dina egna erfarenheter som fick dig att vilja starta inne?
Ja, något som verkligen fick mig att förstå att inne behövde gå från idé till verklighet var när en nära vän blev gravid utan att hon ville. Och jag tror att det var först då som jag verkligen förstod att sättet vi ser på preventivmedel, våra kroppar och menstruationscykel verkligen behöver förändras och förbättras. Det måste göras på ett annat sätt och bli mer tillgängligt – och fler kvinnor måste våga tro att det är möjligt att lära känna sina egna kroppar.

Var hittade du modet att starta något så nytt, stort och radikalt som inne?
Jag tror det måste ha varit rotat i galenskap. Men precis innan jag flyttade till Berlin hade jag lyckats spara ihop en ganska stor summa pengar som jag valde att lägga på själva förberedelserna under de där första 6 månaderna. På så sätt fanns det tid för mig att verkligen komma på vad jag faktiskt skulle be potentiella investerare att investera i. Jag visste att det skulle kosta flera miljoner Euro att att skapa en typ av medicinsk utrustning som kräver både hårdvara och vetenskaplig research, så jag visste redan från början att jag aldrig skulle kunna betala för det själv. Men även det faktum att jag var 32 när fröet såddes gjorde att jag vågade ta steget. Jag visste nämligen att om det här inte skulle funka, så hade jag redan så pass mycket livs- och arbetserfarenhet att jag inte behövde oroa mig för att bli arbetslös.

Har du alltid drömt om att vara en entreprenör?
Nej, jag har aldrig varit någon som växt upp och vetat att jag en dag skulle bli grundare för ett företag. Och om jag ska vara ärlig så tror jag att jag hade varit en riktigt dålig entreprenör om jag blivit det innan jag fyllde 30. Idag är jag 37, och jag har alltid haft ledarskapsförmåga och velat vara hands on, men jag växte aldrig upp med drömmen om att bli en entreprenör.

Vad är din största lärdom med inne?
Åh, gud. Massor. Men jag tror att min största lärdom under åren med inne är att aldrig anställa någon som inte har gått igenom en anställningsprocess. Det finns en anledning varför det finns anställningsintervjuer, och varför dom bästa kandidaterna snappas upp där.

Vad är det bästa med att vara grundare och entreprenör?
Att konstant få jobba med något man älskar. Personligen är jag mest exalterad över att jag har lyckats skapa just den där arbetskulturen och arbetsmiljön som jag drömde om när jag startade inne. Sen så får jag även chansen att jobba med dom häftigaste konsumenterna i världen: kvinnor. Dom är så otroligt nyanserade, och jag älskar det. Jag är helt kär i dom!

Vad för råd skulle du vilja ge till någon som är rädd för att misslyckas?
Jag tror faktiskt man måste vara realistisk när det kommer till misslyckande. För när man provar något nytt så är chansen stor att man misslyckas. Men jag har ändå ett tips att ge: för att lyckas måste du älska din affärsidé. Gör du inte det, så är det ingen idé. Du måste älska affärsidéen mer än något annat – och sen måste du vara nästintill besatt av att inte misslyckas. Precis i början av inne brukade jag ha en lista på potentiella investerares namn uppsatt på väggen, och varje gång jag fick ett nej så satte jag ett sträck över just det namnet, men såg till att skriva upp fem nya namn precis bredvid så att jag alltid hade mer möjligheter än nej.

Vad är du mest stolt över när det kommer till din resa med inne?
Teamet – till hundra procent. Jag är så stolt över hur vi alla har lyckats bli ett starkt team, även fast vi är otroligt olika och kommer från olika kunskapsområden. Jag är även otroligt stolt över alla innovationer som vi har lyckats möjliggöra. Jag menar, vi har utvecklat, certifierat, designat, och lansera inne på bara tre år – och det är helt fantastiskt!

Vad för människor behöver man omge sig med för att lyckas?
Det tror jag beror på produkten. Men vad jag tror varje grundare skulle dra nytta av är att sätta sig ner och klura ut vad han eller hon är bra/dålig på. Som grundare tror jag det är jätteviktigt att komma till insikt till vad för saker du är riktigt dålig på, så att du kan anställa individer som är bra på just de sakerna. Jag tror att ett vanligt misstag man gör i början av sin entreprenöriella resa är att man är så pass rädd för att misslyckas att man vill omge sig av individer som liknar en själv. Och det är väl helt okej, men du måste se upp så att du inte anställer ”dig själv”. Den första personen jag anställde, en forskare, var min fullkomliga motsats. Han var otroligt detaljinriktad och såg alltid problem innan lösningar. Han var även extremt analytisk och tog tre gånger så lång tid som jag skulle ha gjort innan han var nöjd med något. Det var fruktansvärt och underbart på samma gång. Och det är den sortens individer du behöver!

Vad för framtidsdrömmar har du för inne?
Jag vill att vi ska bli en källa för utbildning när det kommer till hormonell hälsa. Och jag säger ’hormonell hälsa’ eftersom jag anser att inne handlar om så mycket mer än att bli gravid eller att inte bli gravid – det handlar om varje kvinnas personliga resa. Min dröm är att vi ska kunna utbilda och hjälpa kvinnor världen över.

Vad är dina fyra bästa tips till någon som är sugen på att starta eget?

  • Ta semester innan du börjar. Jag tror det är viktigt att ha en lång paus mellan det du gjorde innan, och det du planerar att göra härnäst.
  • När du väl börjar med din affärsidé, se till att planera in alla semesterdagar för ditt första år redan innan året har börjat. Skriv upp semesterdagarna i kalendern och se till att du tar semester när du sagt att du ska det. Som ny egenföretagare kommer du verkligen behöva tid att reflektera.
  • Anställ individer genom en anställningsprocess, inte genom rekommendationer. I början kan det lätt kännas som om allt är överväldigande och att man är i akut behov av hjälp – men fel sorts hjälp är värre än ingen hjälp alls.
  • Utmana dig själv ofta. Ifrågasätt dina idéer, dina antaganden, och din framgång. Kill your darlings. Sluta aldrig att be om feedback från dina konsumenter, oavsett om du har en specifik produkt eller inte. Den sortens kommunikation är A och O.

Text Elin Beattie

    Lämna en kommentar