fbpx
0
Mental Balans

Hur du tillåter dig att vara lycklig fullt ut

24 juni, 2020

Många av oss besitter en sorts jag-ska-bara-mentalitet när det kommer till hur vi ser på lycka. ’Jag ska bara göra X, Y och Z, och sen kommer jag vara lycklig’ tänker man och fokuserar konstant på målet långt bort i fjärran istället för att njuta av det liv man lever här och nu. Det är inget tvivel om att vi lever i en stressad samtid. Privatlivet ska vara bra, men jobbet ska vara bättre. Man jämför sig med andra, och stressar för att hinna ikapp. Våra stora drömmar leder automatiskt till stora mål – mål som man bara måste nå innan man tillåter sig själv att må riktigt bra. Hus, jobb, partner, familj. Jag ska bara, jag ska bara, jag ska bara. Varför blir det egentligen så? Kan man ”välja lycka”? Och hur gör man för att komma ur sitt eget huvud och lära sig att leva i nuet?

Vad är lycka?
Kort och gott kan man beskriva lycka som en känsla av välbehag. Lyckoforskningen har visat att det inte finns något specifikt område i hjärnan som producerar lycka, utan att det istället handlar om att områden som är kopplade till vårt belöningssystem påverkas när vi känner lycka. Man har även kunnat redogöra att lycka inte enbart har med hjärnan att göra, utan att den även har kopplats samman med olika känslor i kroppen som påverkas av det autonoma nervsystemet, genom hormoner och vårt immunförsvar. När man å andra sidan har forskat på vad det är som gör oss lyckliga har det visat sig att nära och kära spelar en oerhörd stor roll för vårt välmående, samtidigt som inte en enda forskningsrapport tyder på att pengar och materiella ting skulle göra oss påtagligt lyckliga på längre sikt. Det är klart att man skulle bli galet glad om man vann en miljon, men det är ett lyckorus som med tiden kommer att ebba ut och försvinna. Däremot menar lyckoforskningen att den kärleken vi känner för vår närmaste familj och vänner har den största positiva effekten på hur vi mår – samt att det är en lycka som verkligen består.

Vikten av att definiera din lycka
En av de viktigaste sakerna du kan göra för ditt välmående är att definiera vad lycka är för just dig. Sätt dig ner med papper och penna och fråga dig själv vad för saker i din vardag som gör dig extra glad. Skriv en lista på allt från din favoritfrukost till din favoritperson, när du mår som bäst, vad som får dig glad, vem som får dig att skratta, vad som kan förbättra en riktig skitdag, och så vidare. Ja, listan kan göras hur lång som helst – så låt det ta den tid det tar. Skriv dock inte upp något som du känner borde vara med på listan, utan se till att vara fullkomligt ärlig med dig själv och fokusera endast på de saker som faktiskt gör dig glad. För när du väl har den där listan på alla individer, händelser och aktiviteter som får dig att må bra, så har du även en lång lista på alla de saker som gör dig … lycklig!

Vi glömmer bort att leva
Även om vi vet vad det är som gör oss lyckliga, kan det vara lätt att glömma bort när vi lever i samtid som konstant påminner oss att vi inte är bra nog. Ett av problemen vi har när det kommer till att känna oss nöjda och glada över det liv vi lever, är att vi har en tendens att låta andras åsikter och tankar diktera våra liv. Ända sedan barnsben har vi matats med samhällets definition av ett lyckligt liv – om det inte handlar om att skaffa Volvo, villa och vovve, så finns det alltid något minst lika viktigt att göra, sträva efter, eller bli. Men genom att alltid fokusera på vad vi behöver göra för att nå samhällets drömmar och mål, glömmer vi automatiskt bort våra egna. När vi jagar en orealistisk framtid har vi svårt att vara närvarande i vår vardag. Om vårt fokus alltid läggs på det liv vi drömmer om att leva, så gör vi ett aktivt val att bry oss mindre och mindre om det livet vi lever här och nu.

Kan man välja lycka?
Som ensam individ kan det vara svårt att ändra världen. Dock är det möjligt att ändra vår inställning till den. Genom att lära oss att förstå våra känslor och identifiera var dom kommer ifrån, kan vi jobba aktivt för att bli bättre på att sluta fokusera på de tankar som får oss att må dåligt, och istället lägga fokus på allt det där som faktiskt får oss att må bra. Många av oss känner ofta ett krav på att vara på en specifik plats i livet vid en specifik ålder, och tänker att när man väl når dit, ja ska man bli lycklig. Men lycka funkar inte så. Lyckan finns aldrig i ett specifikt mål som du jobbar så hårt för att nå. Den finns i alla de vardagshändelser som bygger vägen mot målet – och det är just därför som vårt huvudfokus alltid bör vara det liv vi lever här och nu. Så gör dig själv en tjänst och släpp illusionen om att när X händer, blir livet bra. Njut av resan istället! Fokusera på alla härliga vardagssaker från din glädjelista, och på så sätt kan du jobba aktivt för att välja lycka så gott som varje dag.

Make space for happiness
Som sagt så är det inte så pass enkelt som att bara bestämma sig för att vara lycklig och så vips är man det. Men det finns tekniker, så som yoga, meditation och mindfulness, som vi kan utöva och ta till för att ge känslor som lycka mer utrymme i våra liv. Genom att lära oss att identifiera negativa tankar och känslor blir det lättare att hantera och göra oss av med dom. Om vi lär oss att sluta grubbla och istället börjar ta ansvar för de tankar som vi låter ta utrymme i vårt huvud kan vi arbeta aktivt för att oro och negativitet inte ska ta överhand. Framtiden kommer alltid att vara oviss, så vi måste sluta upp att försöka tygla eller planera den. Istället bör vi lära oss att gilla läget (men framförallt gilla oss själva) så att vi kan älska livet vi lever idag. Det är klart att vi ska fortsätta att ha drömmar och mål, men det viktigaste är aldrig är målet i sig, utan vad vi lär oss på vägen dit.

Text Elin Beattie

    Lämna en kommentar