Power Kvinnor

Powerporträtt: Karla Opazo

2 oktober, 2019

Statementskjotor med det lilla extra är Sleek Ateliers nishe. Grundaren av företaget, Karla Opazo har alltid vetat att hon vill driva eget. Jakten på den perfekta statementskjortan där pris inte konkurrerar ut kvalitén resulterade Sleek Ateliér. Här är hennes resa.

När vi träffar Karla Opazo i hennes studio i centrala Köpenhamn är hon mitt uppe i planeringen av sitt bröllop. Det stora panoramafönstret vätter ut mot den pulserande staden och Karla pekar mot Frederiks kirke (även kallad Marmorkirken i dansk folkmun) och förklarar att det är just där de ska ha sin vigsel. Bestämd som hon alltid har varit har hon haft en klar och tydlig bild av hur hon vill att bröllopsklänningen ska se ut och har tagit fram designen tillsammans med sin affärspartner Victoria Chan. 

Karla har alltid vetat att hon vill driva eget företag. Hon är uppvuxen i Malmö men bor sedan några år tillbaka i Skandinaviens modemecka Köpenhamn. Karla har låtit sig präglas av sin pappas mantra att bara köra på och lära sig av sina misstag längst vägen. Sedan barnsben bär hon alltid med sig ett litet block i handväskan, på jakt efter den perfekta affärsidén. Efter studenten läste Karla PR- och marknadsföring på Lunds Universitet för att skaffa sig mer kött på benen i jakt på hennes dröm. Men det var inte alltid självklart att hon skulle studera vidare. Ofta ifrågasatte Karla sig själv och varför hon skulle ägna tid åt studierna när hon istället kunde sätta igång att starta bolag.

Det var först under sin praktik på Polhem PR i Stockholm som idén till Sleek Atelier tog fart. Karla lärde känna den svenska designern Viktoria Chan som hade sin kollektion hos agenturen. De började umgås privat och Karla hjälpte bl. a till med Viktorias varumärke. Ju mer de arbetade ihop, desto mer insåg de hur kompatibla de var och kompletterade varandras kunskapsområden. Drömmen om att lansera en kollektion av statementskjortor började växa fram. Idag har Sleek Atelier etablerat en internationell kundkrets med försäljning av skjortor till alla världens hörn. 

Var föddes idén till Sleek Atelier?

2016, innan trenden med oversize skjortor blev stor föddes idén till Sleek Atelier, ett varumärke som enbart skulle rikta in sig på stilrena skjortor med coola detaljer. Stella McCartney och Céline är extremt duktiga på att designa skjortor med det lilla extra men tyvärr till ett väldigt högt pris. Vi ville ta fram en produkt som inte kompromissar med kvalitén men som fortfarande är tillgänglig för resten av befolkningen som vill bygga en cool garderob. Tanken var även att skapa ett varumärke samlat för just statementskjortor. Idag släpper varumärken stora kollektioner som innehåller 1-2 skjortor per kollektion, vi tyckte det var tidskrävande att leta efter den perfekta skjortan istället för att ha allt unde ett och samma tak. 

Idén med våra statement skjortor är att du kan ha en stressig morgon och snabbt slänga på dig din Sleek-skjorta som gör hela outfiten. Vi tänker även ur ett hållbart perspektiv då vi aldrig har rea på våra plagg för att kunna erbjuda 100% bomull och plagg som håller i flera säsonger. Vi har en grund kollektion av skjortor som vi bygger på i efterhand. Den första skjortan som vi lanserade finns fortfarande med i vårt sortiment. 

Varje skjorta är döpt efter en kvinna vi känner, inga kändisar utan vanliga kvinnor som vi inspireras av och vill designa ett plagg för. Vi kikar på kvinnans behov och designar därefter.

Vad hämtar du din inspiration ifrån?

Vi är båda väldigt kreativa av oss, Viktoria inspireras mycket av arkitektur medan jag inspireras av personer jag har i min närhet. Varje skjorta är döpt efter en kvinna vi känner, inga kändisar utan vanliga kvinnor som vi inspireras av och vill designa ett plagg för. Vi kikar på kvinnans behov och designar därefter. Jag har till exempel en vän som ständigt är på språng mellan arbete, AWs och events. Hennes hektiska schema kräver en skjorta som passar på jobbet, såväl som efter jobbet där man kan styla skjortan på ett snyggt sätt. 

Vi leker oss fram i processen att skapa en ny design. Vi lanserade med 8 st skjortor. Majoriteten var väldigt enkla med en fräck detalj. Vi visste inte riktigt om kunden förväntade sig att vi skulle fortsätta ta ut svängarna, vilket de faktiskt gjorde.

Vad har du mött för utmaningar rädslor eller lärdomar på vägen?

Min vilja att göra så himla mycket på en och samma gång. Jag har alltid haft svårt att vara nöjd och klappa mig själv på axeln. Jag är väldigt hård mot mig själv, vilket är både en för- och nackdel. Man är så ivrig att lyckas och jobba hårdare mot sitt mål, det är därför viktigt att stanna upp, ta ett steg tillbaka och se att på 3 år så har vi hunnit med att ta oss an 5 stycken marknader. Vår generation är bra på att pressa oss själva. Det är nyttigt att kunna ta sig utanför sig egen bubbla och se det ur ett annat perspektiv.

Jag har aldrig varit rädd för att misslyckas och ser det som en utmaning. Jag har dock insett att jag inte kan göra allt på en och samma gång, även om jag tycker att det är roligt. Jag har bara X antal timmar per dag och insett att det inte är fel att överlåta en del arbetsuppgifter till andra.

Det som har varit en utmaning med Sleek Atelier är att underhålla sitt nätverk och att etablera sig på nya marknader. Det kräver mer tid än vad man räknar med. Det har inte alltid varit en dans på rosor, även om det har gått väldigt fort framåt från det att vi lanserade. Vi har fått lära oss på vägen men lyckades få en väldigt bra reach i starten tack vare de influencers jag lyckades att skapa kontakt med under min tid på PR-byrån. 

Vad är det bästa med att vara sin egen chef?

Variationen, att det är en fartfylld arbetsmiljö och att alla dagar ser olika ut. Jag är en sån som älskar när det händer grejer. Den sociala biten är även väldigt rolig och att driva en plattform där man har varit med och byggt sitt varumärke från grunden är sjukt kul. Det triggar mig att arbeta med varumärkesidentitet, hur folk ser på oss och alla utmaningar som kommer därtill. Jag arbetar ju hela tiden men det är annorlunda när det är ens eget eftersom det är så roligt. Det känns inte riktigt som ett jobb när man vaknar om morgonen Det är just det som driver mig. Jag tror på att man lyckas om man gör det man brinner för.

När är du dig själv som mest?

När jag är ensam hemma, bara jag, en penna och ett blankt papper. Jag älskar att illustrera och måla. Jag föredrar papper och penna framför datorprogram när jag ska illustrera. Jag blir så lugn av det och det är oerhört avstressande för mig.

Vad vill du föra med dig till nästa generation av powerkvinnor?

Att lita på sig själv och sin magkänsla. Våga ta risker, våga misslyckas och be om hjälp. Det kan kännas läskigt att ta sig utanför sin comfort zone men gör man fel så lär man sig på vägen.  

Text Nathalie Rajic Foto Julia Batista

    Lämna en kommentar

    Her Way Gift Guide För Kvinnor av Kvinnor