Power Kvinnor

Powerporträtt: Lovisa Hahn

29 december, 2019

Det sista hon ville bli när hon blev stor var egenföretagare. Idag driver Lovisa Hahn det naturliga hudvårdsmärke Under Your Skin med en mission att revolutionera hudvårdsbranschen fri från de farliga kemikalier som vi dagligen utsätts för i våra hudvårdsrutiner. 

Lovisa Hahn växte upp med en entreprenör till mamma. Hon fick tidigt beskåda allt vad livet som egenföretagare innebar. Hon fick se alla uppoffringar som hennes mamma fick göra och lovade sig själv att inte gå samma väg. Men det har alltid funnits en viss rastlöshet inom Lovisa, något hon kände att hon enbart skulle få utlopp för genom att starta eget. Hon gick och bar på massvis av tankar och idéer som hon ville få till liv och kände till slut att det var någonting eget hon  faktiskt ville skapa. Men låt oss spola tillbaka bandet några år tidigare där resan till Under Your Skin påbörjades. 

När Lovisa var 20 år studerade hon psykologi på Stockholms Universitet och arbetade extra inom rekryteringsbranschen. Under studierna drabbades hon av en hormonell rubbning och mensen uteblev under ett helt år utan att hon riktigt visste varför. Efter lång väntetid påbörjades en läkarutredning och det visade sig att Lovisa inte producerade något östrogen. Hon blev rekommenderad av läkarna att börja äta tillskott av östrogen men för Lovisa kändes det fel på grund av alla de biverkningar som behandlingen kunde ge. Hon ville hjälpa kroppen på naturlig väg och började leta efter andra alternativ av behandling. Läkarna hade lovat att mensen eventuellt skulle komma tillbaka inom tre år med behandling av östrogentillskott och att det även fanns en stor risk att hon inte skulle kunna få barn. 

Tillsammans med sin mamma som har ett intresse för ayurveda, fann de ett holistiskt retreat i Himalaya med fokus på kinesisk medicin. Lovisa bestämde sig för att ge det en chans och åkte till Himalaya för att påbörja en 3 veckor lång behandling av daglig akupunktur och andra ayurvediska behandlingar. Efter 3 veckor av dagliga oljebaserade behandlingar, där oljan tränger in i huden och sätter igång blodcirkulationen, så kom hennes menstruation tillbaka. Den ayurvediska läran blev en ögonöppnare för Lovisa och ett intresse för en medveten livsstil föddes.

Väl hemma i Sverige började Lovisa att gå igenom sitt badrumsskåp och studera allt innehåll i sina skönhetsprodukter. Hon har alltid haft ett intresse för skönhet men aldrig riktigt tänkt på vad skönhetsprodukter faktiskt innehåller, utan var mer intresserad av själva resultatet. Lovisa började läsa på om vilka kemikalier som vi stöter på i vardagen, allt från vad vi stoppar i oss i matväg till vad vi stryker på vår hud. Trots ett skyddande Europeiskt regelverk kring farliga kemikalier i hudvård så är det fortfarande många ingredienser där inte har gjorts någon forskning på. En önskan att få berätta för resten av världen om vad hon lärt sig kring dessa farliga kemikalier föddes och idén kring Under Your skin började ta form.

Lovisa delade sin affärsidé med sin mamma och en plattform med fokus på naturlig skönhet lanserades ihop. De började med att kurera 40 naturliga hudvårdsmärke med ett sortiment på över 1000 st olika produkter. Många av varumärkena var mindre kända, vilket krävde tid och stora ekonomiska resurser för en lyckad marknadsföring. Lovisa kom till insikt med att det skulle vara större lönsamhet att lansera sitt eget naturliga hudvårdsmärke, då vinstmarginalerna skulle se annorlunda ut i jämförelse med att vara återförsäljare av andra varumärken. Hon började att undersöka hur man kunde gå tillväga för att skapa egna produkter med naturligt innehåll och 2018 lanserades Under Your Skin. 

Vi fann en lucka i hotellbranschen och insåg hur mycket vi kunde bidra med där, samtidigt som intresset för hållbarhet bara växer och växer. Ett stort hotell förbrukar i genomsnitt 80 000 plastflaskor per år.

Ni kallar Under Your Skin för ”Revolution in a bottle”, berätta varför.

Vårt syfte med varumärket är att vi vill vara med och eliminera farliga kemikalier i hudvård och att informera konsumenten att det går att få bra hudvårdsprodukter som ger bra resultat men utan att de innehåller farliga ämnen. Produkterna produceras här i Sverige och vi försöker att hålla produktionen så cirkulärt och lokalt så möjligt. Vi har gått ifrån konserveringsmedel helt och använder oss istället av 3 stycken naturliga salter. Vi använder heller inga tensider i våra produkter, ett ämne som får produkter att löddra, samma typ av ingrediens som används i diskmaskinstabletter. 

Idag använder vi oss av den bästa varianten av plast, en BPA-fri plast som är samma typ av plast som används i nappflaskor. Vi har varit inne på at använda oss av sockerrörsplast och returplast. Returplasten har varit svår eftersom man inte riktigt vett vad plasten har använts till innan, som om den exemplevis härstammar från en gammal bensindunk. Och sockerrörsplast är inte heller optimal eftersom det kräver att man skördar en massa mark i Brasilien. Det känns varken hållbart eller cirkulärt.

Vi fann en lucka i hotellbranschen och insåg hur mycket vi kunde bidra med där, samtidigt som intresset för hållbarhet bara växer och växer. Ett stort hotell förbrukar i genomsnitt 80 000 plastflaskor per år.

Vad motiverar dig att driva eget bolag?

Syftet med bolaget. Jag drivs av vår vision och vill göra en förändring för samhället. Jag ser en enorm lucka i den här branschen och produktsegmentet och vill informera konsumenter eftersom det är väldigt tydligt att information och kunskap om produkters innehåll behöver nå fram ännu mer. Jag drivs även att utvecklas och lära mig mer eftersom jag är självlärd inom ämnet och inte kommer från kemibranschen, något jag är väldigt ödmjuk med. 

Vad har det funnits för rädslor och utmaningar på vägen?

Min första rädsla som dök upp när jag började den här resan var vad folk ska tycka om mig, produkterna och företaget. När jag satte bollen i rullning så försvann dessa tankar snabbt. Jag insåg att folk har för fullt upp för att bry sig om andras misslyckande. Genom tiden har den stora utmaningen varit att nå fram på rätt sätt med sitt budskap.

Hur är det att driva bolag med sin mamma?

Det är många som frågar om vi har uppdelade roller i bolaget och gör allting tillsammans. Jag är snäppet mer operativ och sköter alla säljmöten i verksamheten, eftersom den ligger under ett moderbolag som min mamma driver. Men vi tar alla beslut tillsammans trots att vi bo i olika städer. Mamma bor i Göteborg och jag i Stockholm och vi hörs flera gånger om dagen via telefon för att stämma av med varandra. Det är väldigt skönt att ha med henne, att ha någon att bolla idéer och fira framgångar med.

Vad är din största lärdom med att starta eget?

Att allting tar tid. Att ha tålamod och lita på sin magkänsla, för den har sällan fel. Jag har lärt mig att lyssna till den när det gäller investeringar och möten med nya människor. Att våga ha tålamod för något som man tror på men också att våga släppa taget när man märker att saker inte fungerar. Min största lärdom var när vi valde att släppa plattformen och satsa fullt ut på vår egen produktlinje. 

Det är viktigt att våga vara ensam och exempelvis lära sig att gå på en två timmar lång promenad utan din mobiltelefon. Tankar och idéer kommer plötsligt till liv.

Hur finner du flow i din vardag?

När jag är ensam hemma och bara är. Då får jag chans att centrera mig och nå min inre kärna. Det är en ständig process och jag går i mental coaching sedan ett år tillbaka där vi jobbar på att jag ska vara mig själv och bara vara. Det är någonting väldigt intressant som händer när man börjar ändra synen på sig själv. 

Det är viktigt att våga vara ensam och exempelvis lära sig att gå på en två timmar lång promenad utan din mobiltelefon. Tankar och idéer kommer plötsligt till liv. Det är otroligt nyttigt att ge dig själv stunder i vardagen där man bara får lova att vara tyst.

Jag har även gjort det till vana att åka tillbaka till det ayurvediska centret en gång om året för att påminna mig själv om hur bra man mår när man lever efter ayurvedisk lära. Det har lärt mig att inse när det är obalans i min kropp och åter fokusera på att äta bra, träna och ge tid åt mig själv. Det är fantastiskt hur sinnet och kroppen hör ihop!

Vad vill du föra med dig till nästa generation av powerkvinnor?

Att tror på sig själva och lita på sin magkänsla. Om man går emot den för länge så mår man inte bra. Lita på din intuition och strunta i vad alla andra tycker. I slutändan så spela det ingen roll. Och glöm inte bort att ha kul, vi ha den här lilla stunden på jorden och vi måste göra det bästa av den!

av Nathalie Rajic

Foto Taís Frisk

  • Svara
    Johanna
    2 januari, 2020 kl. 14:59

    En fantastisk artikel! Tusen tack för inspirationen och bästa lycka till till Lovisa o företaget! <3

Lämna en kommentar

Her Way Self Care Favoriter för Kvinnor av Kvinnor