Power Kvinnor

Powerporträtt: Stina Lönnkvist

16 augusti, 2020

Hälsa och balans har alltid varit den röda tråden genom Stina Lönnkvists karriärval. Något som dessutom har utmärkt hennes väg är att hon aldrig har attraherats av de klassiska banorna. Hon har skapat sin egen väg och byggt den karriär och livsstil som skapar utrymme för det hon brinner för.

Under studierna på Handelshögskolan pratade alla om finans och bank men Stina hade sina tankar på annat håll. Hon lanserade NOA Active Herbs, en koffeinfri funktionsdryck med naturliga ingredienser – som koncentrerat grönt te-extrakt för lugn och fokus. Steget in i den entreprenöriella världen fick henne att inse att man kan göra saker man drömmer om, och låta sig drivas av passion istället för plikt. Stina expanderade företaget internationellt och tog in investering till en värdering på över 90 miljoner kronor. Idag beskriver hon företagsidén som en pionjär inom funktionsdrycker, “relaxation beverages” hade precis börjat slå i USA men här i Sverige var det fortfarande nytt. Då, 2014, var trenden att man skulle prestera, utöva aktiva sporter och dricka energidryck. Mindfulness, meditation och lugnare former av yoga hade inte börjat bli så populärt än. Efter NOA blev Stina yogalärare, samt arbetade som konsult inom varumärkesbyggande och hjälpte andra bolag att ta sig fram på marknaden. Hon lanserade även Color Cone, en plattform för skräddarsydda fotofilter för de som önskar att skapa ett lika vackert flöde som sina favoriter på Instagram.

Idag är Stina medgrundare av MANTLE, ett premiumvarumärke för CBD-produkter, som hon driver tillsammans med Josefin Landgård, grundare av appen KRY. Sedan lanseringen i februari har de lockat tunga investerare som Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Emilia de Poret och Sophia Bendz. Inom hälsosegmentet har CBD-olja blivit en stor snackis och den omtalade oljan kan även användas inom skönhetskategorin. I Sverige anses CBD fortfarande vara kontroversiell och MANTLE banar vägen för nytänkande inom selfcare-segmentet i landet lagom.

Du har lyckats skapa ett liv som du själv drömt om, berätta gärna mer.

Jag får energi av att vara mångfacetterad och har oftast gjort flera saker samtidigt, istället för att hålla en röd tråd som alla säger att man ska göra. Jag läste delar av min utbildning på Handels på distans och på fritiden utvecklade jag mina intressen. Det är viktigt att våga tänka utanför boxen och leta efter möjligheter, istället för begränsningar. När jag hade en utbytestermin i Australien startade jag en meditationspodd och började bygga Color Cone. När den var slut lyckades jag möjliggöra att skriva mitt examensarbete på distans och gjorde det från Bali. Ibland gäller det att hitta kreativa lösningar! Jag har lyckats hitta ett sätt att lyfta de olika sakerna jag gör i mitt liv och föra dem samman.

Hur föddes iden till MANTLE?

Jag upptäckte CBD från yogavärlden och tyckte att det var en spännande produkt. Det var även en fin symbol för hur dagens samhälle ser ut, och en perfekt fortsättningen på mitt jobb med NOA. Idag letar mer efter tricks för att balansera vardagen: health hacks som vi kallar dem! Jag kom i kontakt med Josefin, som idag är min affärspartner, och vi beslöt oss för att ta ta CBD till Sverige och skapa ett varumärke för den medvetna moderna människan. Vi gick igång på hur man kunde lansera en produkt tillsammans med ett team av kvinnor, i en annars mansdominerad CBD-bransch. 


Vad har det funnits för utmaningar och lärdomar längst vägen?

Först och främst så var de rätt svårt att hitta rätt leverantörer. Det fanns exempelvis ingen i Sverige som kunde ta fram det som vi var ute efter. Vi hittade en småskalig odling i Schweiz, där vår odlas ekologiskt och kallpressas. Det har även varit en utmaning ur ett varumärkesperspektiv, att lansera något i Sverige som är så pass nytt  och anpassa kommunikationen till varför kunden behöver just denna produkt i sin vardag. 

På den personliga fronten har det varit en utmaning att balansera min prestation – att hitta en work life-blend som känns hållbar i längden. För mig hjälper det att arbeta med någonting som jag verkligen brinner för, men också ta pauser och göra någonting helt annat. Jag mediterar varje morgon och jobbar med affirmationer för att inte fastna i tvivel utan istället tro på mig själv och det jag gör. Jag ser universum som ett klassrum där jag varje dag får lära mig något – oavsett om det är tufft eller lätt!

Stina med affärspartner Josefin Landgård

Er försäljning har för tillfället pausats här i Sverige, hur fortsätter ni att ta er framåt?

Exakt, sedan början på juni kan vi inte sälja vår CBD i Sverige. Det är såklart synd, eftersom så många människor älskade produkten och vill kunna fortsätta köpa. Vi tror på att reglera istället för att stoppa, så att man som kund kan känna sig trygg med att de köper säkra och högkvalitativa produkter. Vi har överklagat och hoppas på större öppenhet för CBD i framtiden! Så länge säljer vi vår CBD-olja till resten av Europa, samt planerar en spännande lansering av nya produkter i höst – som kommer kunna säljas i Sverige! Hint: de gör magi för huden…

Vi är spända på att få se vad ni ska lansera härnäst. Vad är ditt bästa råd som entreprenör när man stöter på hinder i affärslivet?

Jag tror att hinder lite kommer med paketet som entreprenör. Jag försöker påminna mig själv om att jag inte valde detta för att det är enkelt, utan för att det är spännande, utvecklande och ger så mycket tillbaka. Framgång är ju egentligen bara summan av alla hinder du har lyckats övervinna! När det gäller affärsidéer är det som är enkelt att genomföra alltid redan gjort av någon annan, och oftas av “jättemånga” andra, vilket såklart pressar marginalerna. Om man vågar sig på de lite klurigare idéerna, och har kundbehovet på sin sida, är potentialen mycket större!

När det uppstår hinder är det såklart svårt att vara så rationell, och jag kan också känna mig nedslagen. Då försöker jag tänka som Oprah har sagt: What is it here to teach me? Ofta kan våra största kriser vara katalysatorer till vår viktigaste utveckling – både professionellt och privat. A smooth sea never made a skilled sailor!

Vad driver dig?

Jag är väldigt nyfiken och älskar att växa som person och lära mig nya saker. Det är en av anledningarna till varför jag arbetar med just CBD.

Jag drivs även av den mänskliga interaktionen, vilket spelar stor roll i varför jag gör det jag gör idag. Det är fint att arbeta med andra människor och hjälpa dem att nå sin fulla potential, oavsett om det är via yogan, mina egna kanaler eller MANTLE. Jag skulle nog aldrig kunna jobba med något som inte har potential att ha en positiv påverkan på andra människor. 

Vad bär du på för osäkerheter som du har fått arbeta med längst vägen?

Det är en livslång process att ta sig ur självnedvärderande tankebanor och det är viktigt för mig att dagligen praktisera positiva affirmationer för att hålla mina tankar på rätt spår!

Imorse, strax innan vår intervju hade jag exempelvis en svacka som fick mig att ifrågasätta vad jag har gett mig in på och varför jag gör just det jag gör. Skillnaden idag är att det går mycket snabbare att ta mig ur dessa negativa tankebanor idag. Jag brukar beskriva det som att se på situationen med nyktra ögon –  istället för att helt tappa bort sig i tvivlet.

Vad för råd vill du dela med dig av för de kvinnor som vill gå sin egen väg och följa sina drömmar?

Jag skulle säga att det är så mycket viktigare att göra det som du tycker är roligt än vad alla andra tycker. Jag har själv gjort det och det är rent slöseri med tid. Fokusera på att släppa alla begränsande tankar du har om dig själv. Satsa på att lära känna dig själv. Och våga bjuda folk på lunch som inspirerar dig!

Text Nathalie Rajic Foto Nadja Endler

    Lämna en kommentar

    Her Way höstfavoriter för Kvinnor av Kvinnor