fbpx
0
Karriär

5 dagliga rutiner för bättre välmående

23 februari, 2021

Det är lätt att tro att du måste ställa om hela din livsstil för att få in nya, dagliga rutiner som hjälper dig och din karriär – men så är inte fallet. När det kommer till att boosta ditt välmående är det nämligen bättre att fokusera på vad du kan lägga till, istället för vad du bör ta bort eller göra om. Dom vanor du har idag är inte dåliga, men dom kan bli bättre – och vi vill lära dig hur. Nedan har vi listat våra bästa tips på hur du enkelt implementerar fem olika rutiner för att förbättra ditt karriärrelaterade välmående.

1. Sov gott
Vi vet alla hur negativt en dålig natts sömn kan påverka oss och vårt välmående. Är din dygnsrytm rubbad blir du tröttare och får svårare att koncentrera dig, samtidigt som kroppen och hjärnan går miste om den dyrbara tid som behövs för att läka och återhämta sig från dagen som gått. Men genom att göra ett aktivt val att prioritera din sömn och dina sovrutiner ger du dig själv en hel rad med härliga fördelar, så som bättre humör, mer energi, samt en förbättrad inlärnings- och prestationsförmåga – något som i sin tur gynnar ditt välmående både på jobbet och privat. Vill du veta mer om vikten av en god natts sömn? Läs då vår artikel om ämnet HÄR.

2. Planera din dag
De allra flesta av oss har stressiga liv med många bollar i luften. Men att vara busy behöver inte alltid vara dåligt – speciellt inte om du ser till att göra planering till en daglig rutin och lämnar utrymme för vila och återhämtning. För visst är det väl ändå så att vårt välmående på jobbet ökar när vi ger oss själva den struktur vi behöver för att känna att läget är under kontroll? Så gör dig själv en tjänst och börja varje arbetsdag med att antingen skriva ett dagsschema eller en att-göra-lista för att hjälpa din hjärna att ta kontroll och stressa ner. På så sätt blir det inte bara lättare att koncentrera sig på en sak i taget, du får även den oslagbara tillfredsställelsen och välmåendet som uppstår när du bockar av dagens uppgifter en efter en.

3. Mikropauser håller koll på stressen
Vissa arbetsdagar är stressigare än andra, och då är det viktigt att du vet vad du enkelt kan ta till för att snabbt återhämta dig, samt hitta ditt inre lugn. Genom att ta mikropauser på 3-5 minuter där du sluter ögonen, fokuserar på andningen, och aktivt stänger ute stressen kan du boosta ditt välmående, samtidigt som du även ger hjärnan den välbehövliga paus som behövs för att du ska kunna fortsätta ta in information och nya intryck. Genom att ta några mikropauser under din arbetsdag hjälper du inte enbart dig själv att tanka på med energi, du ger även dig själv den återhämtning du behöver för att kunna fokusera fram till arbetsdagens slut. Jobbar du enligt POMODORO-METODEN? Tillägna gärna några av dina 5-minuterspauser till just denna smarta teknik.

4. Prioritera att umgås
Vi har sagt det förr, men vi säger det igen: no (wo)man is an island. Och även fast vi alla kan ha behov av att vara ifred när vi jobbar, är det oerhört viktigt för vårt karriärrelaterade välmående att vi har en bra relation med våra kollegor. Goda relationer är en av de bästa förutsättningarna att lyckas inom i princip alla områden – och studier visar att anställda som tycker om sina kollegor har en 2.5 gånger större chans att trivas och vara lyckliga på jobbet. En annan studie visar att nära relationer med kollegor ökar vårt välmående med upp till 50% – så passa på att småprata med dina kollegor under både lunch- och fikapauser för att boosta både ditt och deras välmående! Jobbar du och dina kollegor hemifrån under pandemin? Föreslå en härlig AW via Zoom, eller varför inte möta upp en av dina favoritkollegor på en solig lunchpromenad?

5. Gör något roligt bara för dig
Ibland kan det här med work-life balance kännas som ett uttjatat koncept, men sanningen är ändå den att vårt välmående bygger på att vi får till en någorlunda jämn balans mellan arbetsliv och privatliv. Och med tanke på att många av oss fortfarande väljer att prioritera jobb och att klättra på karriärstegen, är det oerhört viktigt att vi gör det till en vana att njuta av roliga och prestigelösa saker i vår vardag för att få balans. Så slå slag i saken och anmäl dig till den där kvällskursen som du har känt dig dragen till! Eller varför inte återuppta en gammal hobby? Vill du veta mer om hur viktigt det är för ditt välmående att ha kvar en hobby som ett fritidsintresse, istället för att förvandla den till en side hustle? Läs vår artikel om ämnet HÄR.

Text Elin Beattie

Bild Lois Jeans

    Lämna en kommentar

    Nyhetsbrev