fbpx
0
Mental Balans

Så tystar du din inre kritiker

5 maj, 2021

Vi har alla en inre kritiker inom oss. En negativ, otrevlig röst som gör sig hörd när vi är på väg att göra något som är utanför vår personliga comfort zone. Din inre kritiker får dig att tvivla på din egen förmåga och ifrågasätta dina livsval, men hen jobbar även hårt för att hålla dig tillbaka från att nå dina mål och drömmar. För kritikern är livrädd för förändring, och vill därför att ditt liv ska stay the same. Men inget ändras om inget ändras, så låt oss slå slag i saken och få tyst på vår inre kritiker en gång för alla.

När det kommer till den negativa rösten i ditt huvud är det lätt att tro att det är din osäkerhet som pratar – men så är inte fallet. Din inre kritiker är en medfödd överlevnadsinstinkt som alltid vill se till att du befinner dig i säkerhet. Ja, så den verkliga orsaken till att rösten i ditt huvud börjar spy galla så fort du gör något som är nytt eller obekvämt, beror alltså på att din hjärna försöker hålla dig vid liv. Din inre kritiker vill att du är trygg, säker och bekväm – och kommer därför att jobba hårt för att komma på alla sorters ursäkter till varför du ska hålla dig borta från eventuella risker. Och när det kommer till risker är det viktigt att veta att det inte enbart behöver handla om fysiska risker, så som att bli påkörd av en bil, eller ramla ner för ett stup, utan det kan även handla om emotionella risker så som att få ett avslag, misslyckas, ta steget in i det okända, osv.

Din inre kritiker är rädd
Det härliga med vår inre kritiker är att det är ett bevis på vår kropp och knopp funkar som dom ska. Den negativa rösten är negativ för att den försöker att hålla dig vid liv, men problemet är att vi människor sällan uppfyller våra professionella och personliga mål och drömmar genom att göra som vi alltid har gjort. Du växer som människa genom att vara obekväm, ta risker, samt göra nya saker – och det här hatar den inre kritikern. För hen blir rädd. Men vet du vad? Rädsla är inte farligt, det är bara en av många känslor som bor i din kropp.

Hur blir det bättre?
En sak som är säker är att alla individer på jorden tvivlar på sig själva. Vi hör vår inre kritikers negativa försvarstal angående varför vi inte bör göra si och så – och blir därför osäkra på den vi är och det vi gör. Ett sätt att lösa det problemet kan vara att jobba på vår självsäkerhet och självkänsla – men ibland har vi faktiskt inte tid med att vänta på att det ska kännas 100% rätt innan vi tar steget in i det okända. Så vad gör man då? Jo, man fortsätter att höra den inre kritikern, men bestämmer sig för att inte lyssna. Nedan följer våra 5 bästa tips på hur:

1. Var uppmärksam
Vårt första tips när det kommer till att tysta den inre kritikern är att du måste lära dig vara uppmärksam. Man är så van att leva med sin inre kritiker att det kan vara svårt att urskilja vad som är vad i ens huvud. Vem är Kritikern? Vem är Magkänslan? Vem är Realisten? Vem är Pessimisten? Och så vidare. Så börja lyssna objektivt på de rösterna som viskar i ditt öra – för om du inte är medveten om att något faktiskt händer, hur kan du då stoppa det från att ske? När du är medveten om vilken röst som tillhör din inre kritiker har du möjligheten att reagera på ett lugnt, sansat och medvetet sätt.

2. Ge din inre kritiker ett ansikte och ett namn
Ett annat sätt att lära sig tysta den inre kritikern kan vara genom att faktiskt ge hen ett ansikte och ett namn. För rösten finns ju redan där, så varför inte ge negativiteten en persona? På så sätt kan det kännas lättare att identifiera, samt ignorera de där negativa kommentarerna i ditt huvud. Varför inte välja en disneyskurk som Cruella de Vil eller Ursula? Have fun with it, och du ska se att de där negativa kommentarerna kommer kännas mycket lättare att hantera när du vet vem de kommer ifrån.

3. Sluta grubbla
När något har gått åt skogen är det otroligt lätt att spendera allt för mycket tid på att grubbla över det som skett. Man låter händelsen gå på repeat i huvudet, samtidigt som man överanalyserar allt man sagt och gjort. Men gör dig själv en tjänst och sluta grubbla. Att vara negativ kommer inte att få saken ogjord. Allt som kommer ske är att du kommer må sämre, samt att du häller bensin på den redan stora eld som har tänts av din inre kritiker. För att få dig själv på andra tankar kan det vara värt att göra andningsövningar istället! Genom att fokusera på kroppens andningsmönster gör du ett aktivt val att bryta cykeln av negativitet, samtidigt som du tar bort uppmärksamheten från kritikerns negativa självprat.

4. Ställ dig själv en viktig fråga
Ett smart sätt för att få förstå vad det är som pågår i ditt huvud när din inre kritiker börjar prata, är att fråga dig själv vad det är hen tycker är så jobbigt med den specifika situationen? Varför känner hen sig otrygg, och hur kan du övertyga din inre kritiker (men även dig själv) att den här situation inte kommer att innebära en direkt fara för dig? Genom att ändra ditt synsätt, och istället försöka få förståelse för vad som sker i ditt huvud kan du lära dig att se på dessa negativa konversationer med medkänsla och förståelse. Och på så sätt blir dom extremt mycket lättare att handskas med!

5. Vad har du för bevis
Tack vare våra inre kritiker har vi alla begränsande narrativ i våra huvuden. Vi lever i tron om att vi inte klarar ditt och datt, eller att vi aldrig kommer få X, Y, Z. Men bara för att något sägs om och om igen, betyder det inte att det är sant. Så nästa gång den inre kritikern kommer med ett negativt narrativ (som du indirekt hör som en sanning) fråga dig själv detta: Vad för bevis har jag för att denna negativa kommentar är sann? Troligtvis inga. Och om det inte finns några bevis för att du inte klarar ditt eller datt, eller aldrig kommer få X, Y, Z – vad är det då som håller dig tillbaka? Go get’em, babe. You’ve totally got this!

Text Elin Beattie

    Lämna en kommentar

    Nyhetsbrev