fbpx
0
Mental Balans

Så välkomnar du lugnet i jul

15 December, 2021

Julen. It’s the most wonderful time of the year. Eller? Julen är en av våra stressigaste högtider, och det är många av oss som sätter en enorm press på oss själva under dessa få dagar. Men vet du vad? Allt måste inte vara perfekt. Det är okej om granen barrar, och att stjärnan i toppen hänger lite snett. Kraven vi sätter på oss själva under jul och nyår är inte nådiga – så om du har glömt att köpa glutenfritt ströbröd till årets julskinka så ska du veta att du inte är mindre värd för det. Julen må ha en dålig vana av att lirka fram våra sämsta sidor, men behöver det verkligen vara så? Nedan följer våra 6 bästa tips på hur du välkomnar lugnet i jul.

1.  Måla upp en rimlig bild av julen
Först och främst ska du veta att du inte är ensam om att ha orimligt höga krav på julen – för när det handlar om julafton känner vi alla att allt måste vara perfekt. Under en specifik dag på året får vi för oss att familjemedlemmar som inte kommer överens under årets resterande 364 dagar ska vara dom bästa av vänner, och att allt ska vara sådär lugn och fint som det är i dom mysigaste av julfilmer. Men vet du vad? Perfektion är ouppnåeligt, så gör dig själv en tjänst och sänk dina orimligt höga krav och måla istället upp en mer rimlig bild av hur du vill att julen ser ut i år. Vad är det egentligen som känns viktigt för dig? Good enough is good enough, glöm aldrig det!

2. Prioritera din egentid
För många är julen en av de stressigaste tiderna på året. En syrlig kommentar från en familjemedlem kan få oss att se rött, och den ständiga prestationsångesten har en dålig vana att go into overdrive. För många av oss handlar julen om att spendera tid med familjen (även om dessa inte alltid räknas som en självklar del av våra nära och kära) och risken är stor att man känner sig överväldigad många gånger om. Men vet du vad? Det är helt okej att dra sig undan lite då och då. Så nästa gång du känner dig stressad, ledsen eller upprörd, gör ett aktivt val att ta hand om dig själv. Varför inte ta dig själv på en promenad, eller krypa ner under en filt för att läsa en bok en stund? Om du ser till att prioritera dig själv lika mycket som du prioriterar andra, kan vi lova dig att du kommer kunna njuta av denna familjecentrerade högtid lite mer än vanligt. 

3. Andas dig lugn
Om du vet med dig att tid med och runt familjen har en dålig vana av att göra dig stressad, kan det vara värt att läsa på om vikten av lära dig att andas dig lugn innan det är dags att träffa nära och kära på julafton. I vår artikel Hur du andas dig lugn går vi bland annat igenom vad som händer i kroppen vid upplevd stress, vikten av att djupandas, samt ger dig tre lätta och effektiva andningsövningar som du enkelt kan ta till när det behövs. Forskning har nämligen visat att det kan räcka med endast tre till fyra djupa andetag för att din kropps parasympatiska nervsystem ska börja aktiveras så att din puls går ner så att du kan börja slappna av.

4. Lär dig sätta gränser
När det kommer till julen är de jobbigaste kraven oftast de krav vi sätter på oss själva. Under julhelgen ska du vara den perfekta mamman, partnern, dottern, systern, vännen, och barnbarnet all wrapped up in one with a ribbon on it. Men vet du vad? Du behöver inte vara alla till lags jämt – inte ens under jul. Du behöver inte träffa varenda familjemedlem, eller vara världens mest perfekta människa bara för att det är jul. Känner du dig inte exalterad över specifika planer, eller om blotta tanken på att träffa X, Y och Z dränerar dig, så får du lov säga tack men nej tack. Ditt välmående kommer först under årets alla dagar, glöm inte det.

5. Bli fri från FOMN
Vi vet alla vad FOMO står för, men har du hört talas om fear of missing notifications? FOMN beskriver den ångesten många av oss känner när vi inte har konstant tillgång till våra telefoner, och hur vi på grund av detta riskerar att missa viktiga och brådskande saker. Många bestämmer sig för att minimera sin skärmtid under julhelgen, men så kryper sig diverse FOMN-relaterade tankar på… Tänk om du missar någons julhälsning, eller om någon hör av sig gällande något superviktigt som måste åtgärdas nu? Att bli av med din FOMN är som så mycket annat här i livet mycket lättare sagt än gjort, men det finns absolut hjälp att få! Börja med att acceptera att du känner dig ångestladdad över att potentiellt missa något viktigt, men förstå att känslan av obehag kommer att gå över. För du, hur ofta får du oerhört brådskande notiser egentligen? Och hur sannolikt är det att det sker på självaste på julafton?

LÄSTIPS: Få tillbaka balansen med en digital detox

6. Våga be om hjälp
Av någon konstig anledning har vi alla fått för oss att när det gäller julen så måste vi klara av allt själva. Klarar vi inte att laga all mat, handla och slå in alla paket, klä granen, och storstäda hela huset utan någon som helst hjälp så är vi tydligen en besvikelse enligt oss själva. Men vet du vad? Det är okej att be om hjälp. Förresten, det uppmuntras! Varför ska du ta på dig allt ansvar och stressa ihjäl dig när det finns vänner och familj som gladeligen hjälper till? Så våga erkänna för dig själv och andra att du känner dig överväldigad och att du behöver lite hjälp. Ensam må vara stark, men vi är alltid starkare tillsammans.

Text Elin Beattie


    Notice: Undefined variable: consent in /home/mrzaaohf/public_html/wp-content/themes/alder/comments.php on line 38

    Lämna en kommentar

    Newsletter