fbpx
0
Skönhet

Torrborsta huden för nytt glow

21 juni, 2020

Torrborstning är sedan länge en känd behandlingsmetod som främst jobbar för att hjälpa kroppen att rensa toxiner, slaggprodukter och för att skölja igenom vårt lymfsystem. Detta gör kroppen för att hålla oss friskare längre och för att stärka vårt immunsystem. En del har säkert hört talas om torrborstning tidigare mer för er som inte har hört talas om det tidigare förklarar vi vad torrborstning är, steg för steg, vad vi bör tänka på när vi utför behandlingen hemma och vad som sker i kroppen när vi arbetar med lymfan. Det finns ju ett talessätt som lyder ‘’True Beauty comes from within’’ och det stämmer verkligen in här till hundra procent – genom att ta hand om vårt inre kommer det att synas utåt. Vi mår bra av att pyssla om oss själva, därför är det så viktigt att ge oss själva lite extra tid och utrymme för det. 

Hur påverkar torrborstning lymfsystemet 

Lymfsystemet består av ett nätverk av lymfkärl som transporterar lymfan, överflödig vätska som sedan transporteras bort ur kroppens system. Vi behöver vårt lymfsystem för att kroppen ska må bra, för att upprätthålla rätt vätskebalans och för kroppens naturliga försvar mot infektioner. Vårt lymfsystem och utrensning av lymfan sker via blodsystemet och därför är torrborstning mycket effektivt, då det är en behandling som stimulerar blodcirkulationen. 

Vilka är fördelarna med att torrborsta huden regelbundet? 

Genom att torrborsta huden regelbundet hämmar du inflammationer i cellerna, stimulerar cellförnyelse och förbättrar blodcirkulationen. Vid borstningen sker det också en lätt exfoliering som i sin tur förbereder huden inför kommande produkter så att dessa snabbt kan tränga ner och behandla på huden på djupet, såsom välgörande oljor och kroppskrämer.  

Hur torrborstar vi för bästa effekt? 

När du ska påbörja torrborstningen kan det vara en god idé att införskaffa borstar av bra kvalité, så som bland annat Karmameju’s borstar – där du finner en liten mjuk borste för den tunna huden i ansiktet och grövre borstar för kroppen. Dessa har ergonomiska handtag som ger ett perfekt grepp vid borstningen, bra detaljer för att göra behandlingen så enkel som möjligt så att du kan lätt kan inkludera den i din selfcare-rutin.   

För att få en så bra och grundlig torrborstning som möjligt bör den göras innan huden är våt och i duschen så att du sedan kan snabbt kan skölja av överflödet av torr hud som åker av vid borstningen. När du börjar borsta ska du använda nätta cirkulerande rörelser upp mot hjärtat. Du kan räkna med att detta tar ca fem minuter, alltså är det ingen tidskrävande behandling och kan lätt bli en del av kvällsrutinen.  

När du väl är igång ska du låta borstarna göra jobbet och var lätt på handen med mjukt tryck för att undvika att det uppstår en irritation i huden. Självklart så kan området bli rött och det är ingen fara, det är ett gott tecken – det är nu blodcirkulationen stimuleras.  

Hur upplever vi resultaten?  

När vi fått in torrborstningen i vår rutin kan vi se ett nytt glow i huden, en mjukare och jämnare hudstruktur, vi känner oss allmänt piggare och energinivån stiger med tanke på att det sker en rensning av toxiner i kroppen därför kan vi också uppleva mindre ömhet i huden. Som mycket annat är det alltid en bra idé att uppehålla kroppsbehandlingar och för att få så hållbar effekt som möjligt. Nedan tipsar vi om några enkla steg som med fördel kan följas för att bibehålla resultatet av borstningen: 

  • Rensa kroppen genom en detoxkur. Det behöver inte betyda att det måste vara en avancerad kur, utan mer genom att tänka på att få in fler grönsaker i matvanorna, byta ut laktosprodukter till växtbaserad och äta mindre animaliska proteiner.  
  • Drick mycket vatten. Helst ska vi få i oss 2 1/5 liter vatten om dagen. Det är superviktigt för kroppens återhämtning, speciellt vid behandlingar som torrborstning. 
  • Ät och drick sådant som gör dig gott. Grönt té, canteloupemelon, kaliumrika grönsaker som hjälper kroppen att rensa lymfan.  
  • Vardagsmotionera mer. Tänk simpelt, det behöver inte betyda att vi ska springa milen eller besöka gymmet varenda dag. Det kan vara så enkelt att ta trappan istället för hissen, cykla istället för att åka buss och få in en härlig och energigivande powerwalk i din rutin.  

 

Text Martina Hagenborn 

Foto Nathalie Rajic

    Lämna en kommentar