fbpx
0
Balans

Vitaminboosta kroppen via kosten

4 oktober, 2020

Sommaren har nu gått mot sitt slut och plötsligt omges vi istället av krispiga vindar, färgglada löv som skiftar i varma toner och dagarna känns allt kortare på grund av att solljuset avtar tidigare. Hösten betyder för många en nystart och det är dags att rusta upp inför vinterhalvåret. Det är tid nog att ta hand om både kropp och själ genom att boosta kroppen med vitaminer. Vitaminer behöver inte nödvändigtvis tillföras via kosttillskott för det är nämligen så att de flesta går att hitta i vardagskosten, vi behöver bara ta reda på vad vi ska äta för att få i oss rätt vitaminer. 

Det är dags att omfamna nästa årstid och viktigast av allt, att ta extra god hand om oss själva både inifrån och ut. Genom att tillföra kroppen vitaminer och mineraler kan vi lättare komma i fas och förbereda oss inför vintern och bidra till en riktigt härlig start på hösten.  

 
Vad vet vi om vitaminer och varför är de så viktiga för kroppen? 

Idag kan vi tillföra vitaminer på en hel del olika sätt men främst via maten vi äter, kosttillskott och utvärtes via hudvårdsprodukter. Vitaminer behövs främst för att kroppen ska kunna bygga upp och underhålla muskler, skelett och hud. Kroppen kan producera ett fåtal vitaminer på egen hand, så som D-vitamin som bildas med hjälp av solljus men därför är det också viktigt att tillföra resterande vitaminer via kosten. Detta görs för att kunna upprätthålla ett gott immunförsvar och till många andra fördelar.  

Vitaminer har för oss en rad olika funktioner och delas ofta in i två olika kategorier (vattenlösliga och fettlösliga) för att lättare hålla koll på dem. Vattenlösliga vitaminer lagras inte i kroppen på längre sikt, dessa vitaminer sköljs ut ur vårt system snabbt. I denna kategori ingår B-vitamin och C-vitamin. I nästa kategori finner vi de fettlösliga vitaminerna, alltså de som lagras i kroppen en längre tid som som bör tas efter rekommendation. I denna kategori ingår A, D, E och K-vitaminerna.   

Läs vidare nedan för att ta reda på vilka vitaminer som utgör en extra viktig roll vid den mörkare årstiden, vad de tillför oss och hur vi kan tillgodose dem via den vardagliga kosten: 

Höstens viktiga och boostande vitaminer  

Vitamin A som främst behövs för att upprätthålla en bra syn och för att huden ska må bra. Ingrediensen Retinol har ni säkert hört talas om, det är form av A-vitaminsyra som hjälper till att påskynda cellproduktionen genom att penetrera långt ner i huden och reparera skador. Alltså en mycket effektiv ingrediens inom hudvården. Om vi inte tillför vitaminen utvärtes så hittar vi den lätt i den vardagliga kosten i bland annat morötter, papayafrukt, gräslök, hårdost, vispgrädde, dill, spenat, grönkål, persilja och tonfisk.    

Vitamin B som har flera olika funktioner för kroppen eftersom de egentligen är sex samlingsvitaminer som ingår i gruppen B. Det talas ofta om B6 och B12 som stimulerar vår ämnesomsättning, upprätthåller immunförsvaret och som har en god effekt på hud, hår och naglar. B-vitamin hittar vi i fisk, skaldjur, ägg och de flesta animaliska produkter.   

Vitamin C är en kraftig antioxidant som hjälper till att skydda kroppens celler från toxiner och fria radikaler. Vitaminen behövs också för att bygga upp kroppens brosk- och benvävnad och den underlättar även upptaget av järn från maten. C-vitamin är särskilt viktig för vårt immunförsvar under vinterhalvåret. Vi finner vitaminen i produkter som chili, nyponfrön, guava, paprika, grönkål, broccoli, alla citrusfrukter och spenat.  

Vitamin D kan vara den vitamin som vi känner bäst till då den produceras i kroppen med hjälp av direkt solljus. D-vitamin gör oss piggare, håller oss friska, bidrar till mer ork och energi. Därför är denna vitamin ett viktigt komplement under vinterhalvåret då vi inte får lika mycket solexponering. Denna supervitamin hittar vi i produkter som kantareller, lax, stenbitskaviar, konserverad tonfisk, mjölk och lättmargarin.  

Vitamin E är ofta benämnd som hudens viktigaste vitamin. Denna vitamin utgör en speciell roll för huden då det agerar som en kraftig antioxidant som förhindrar att vävnaden bryts ner. E-vitamin finns framför allt i frön och vegetabiliska oljor, margarin, vetegroddar, gröna bladväxter, avokado, fullkornsprodukter och ägg. 

Text Martina Hagenborn

Bild Suzanne Saroff

    Lämna en kommentar