Tankar & åsikter

Mina tre fokusområden för 2020

5 januari, 2020

Jag har alltid en drös med drömmar och mål som jag arbetar mig mot och dessa kan vara större eller mindre. Men för att dessa mål ska ha möjlighet att förverkligas är det viktigt för mig att ”ramverket” i mig fungerar optimalt. Jag känner mig otroligt motiverad att fortsätta jobba mot att nå min inre 80-talsmänniska. 2019 gjorde jag verkligen fantastiska framsteg med träningen. Både hur jag tog mig an det mentalt såväl som fysiskt.

I år kommer mitt ramverk bestå av tre fokusområden. Det är dessa tre områden som jag kommer prioritera över allt annat (med undantag för min familj då såklart). Det är att vara influencer fullt ut, kosten & träningen och sömnen.

Influencer fullt ut
Detta för mig innebär inte att ha det som ett heltidsarbete utan det är snarare ett mentalt fokus. Jag kände under förra året att jag ibland undvek att kalla mig influencer, hur jag avstod från att ta vissa bilder för vad andra kanske skulle tycka eller så struntade jag i att ta den där coola bilden på den där platsen för att jag skämdes inför de jag var med eller inför människorna runt omkring. Denna inställning gjorde att jag gick miste om innehåll som jag hade velat förmedla till er. Därför ska jag 2020 fokusera på att vara influencer fullt ut och stå för det. Strunt samma om någon tycker det är tramsigt, oseriöst eller vad de nu kan tänkas tycka. Jag vet att min röst behövs och jag vet att jag gör skillnad hos människor varje dag. Det ska jag bära med mig och våga vara influencer hela tiden.

Kosten & träningen
2019 var som jag nämnde ovan ett för mig omskakande år när det kom till träning. Jag hittade sidor hos mig själv jag länge längtat efter. Jag växte väldigt mycket mentalt men jag insåg också att jag har flera hinder kvar på min väg. Dock känner jag mig så pass trygg i den mentala utmaning som träning kan innebära att jag nu kommer våga plocka in kosten som en del i min egen hälsoresa. Jag känner att mat för länge har fått spela en roll när det kommer till känslohantering. Det gillar jag inte. Det är inte att äta kroppsvänligt tycker jag. Jag har aldrig kunnat äta nyttigt eller ha specifika matregler utan att det destruktiva ätstörningsmonstret kommit och knackat på dörren. Nu känner jag mig för första gången, ja kanske någonsin, redo att våga testa. Jag är så pass stark mentalt att jag tror jag kommer kunna sätta gränser för mig själv. Inte i form av att mat är förbjuden eller så. Utan snarare ta kontroll över mitt känsloliv och börja äta mer kroppsvänligt utan att trigga några fula tankar.

Sömnen
Fokusområden ovan är i princip två heltidsarbeten utöver mitt vanliga heltidsarbete. För att jag ska orka dessa utmaningar kommer jag behöva ordentligt med sömn. Det får jag inte idag. Det gör mig inte illa och jag känner mig inte trött eller dränerad, men jag vet att jag sover dåligt och att det i längden inte är bra. Jag kommer bli den tråkigaste hustrun i mannaminne för 2020 börjar min kvällsrutin kl 21 och kl 21.30 är jag i säng och kl 22 släcks lampan. Jag tror detta kommer ge mig otroligt mycket energi och göra mig mer effektiv under dagarna.

  • Svara
    Sandra
    6 januari, 2020 kl. 15:52

    Har läst detta en del gånger nu och känner mig sist på bollen – men vad innebär ”80-talsmänniska”? Hur är man när man är det? Är det samma sak som en 80-talist och vad utmärker en 80-talist? 🙂

    • Svara
      Frida Kummerfeldt
      20 januari, 2020 kl. 21:24

      80-talsmänniska handlar om hur hälsa hanterades annorlunda då. Mina föräldrar åt vanlig mat, alla fem mål, tränade två gånger i veckan, en promenad på helgen, snacks på fredagen och godis på lördagen och de ansågs vara superhälsosamma. jag vill tillbaka till den mer prestigelösa inställningen.

Lämna en kommentar