Att må bättre

Self-care.

12 oktober, 2020

Det vi flesta tänker på när vi hör ordet self-care är att unna sig. Att lägga sig i soffan framför en film, ta ett härligt bad eller köpa en riktigt krämig kanelbulle till fredagsfikat. Jag är verkligen en förespråkare för att ta hand om sig själv och att skapa må-bra-stunder, ta så kallade taking-care-days och både unna sig saker som är gott för både psyket, kroppen och själen. Varje gång jag mår dåligt eller går igenom en tuff period tar jag gärna till med olika metoder för att boosta mig själv och mitt mående. Ofta blir det en solig loppis-runda, ett gott glas vin med en vän eller en stund i soffan med en inredningstidning. Men handlar verkligen self-care bara om taking-care-days?

Är det då vi tar som bäst hand om oss själva, eller betyder self-care egentligen något helt annat?

När vi pratar om att unna oss en lugn stund i soffan skrapar vi egentligen bara på ytan om vad som är att ta hand om dig själv. Self-care går faktiskt mycket djupare än så. Self-care handlar om att vara din egen förkämpe. Att motivera dig själv genom sorg och glädje, att älska dig själv och boost:a dig själv, att lära dig förstå hur värdefull du är, hur mycket potential du har, och hur du tar till vara på det!

Hur gör du för att ha en riktigt bra dag? Vilka verktyg, rutiner och mantran baserar du en riktigt bra dag på? Hur gör du för att hålla dig över ytan när du är under en tuff period? Hur hjälper du dig själv att finna acceptans, förståelse och trygghet i det du går igenom?

Hur boost:ar du ditt självförtroende och praktiserar själv-kärlek varje dag? Lever du ditt bästa liv – ett liv du har valt, trivs i, kan finna kärlek i? Och om du inte, hur hjälper du dig själv att hitta dit, till välbefinnande och tillfredsställelse?

När vi jobbar med self-care är sådana typer av frågor vi vill lära oss att svara på. Det är när vi jobbar med dessa frågor som vi praktiserar self-care. I The Slow Home Podcast pratar dom mycket om detta. Om hur vi kan kombinera att unna sig fina saker med att boost:a med fina handlingar. Self-care handlar om att hitta metoder, strategier eller att skriva en lista på vad du kan göra, för att vara din egen största förkämpe.

Det är viktigt att vi unnar sig sådant som är gott, mysigt och fint – för det är vi verkligen värda! Men jag tycker att det är minst lika viktigt att kunna säga till oss själva ”jag är värdefull, betydelsefull och vacker på insidan ut – jag kommer klara detta” som att unna oss ett riktigt härligt bubbelbad!

Så! Låt oss ta self-care till en ny nivå i höst. Låt oss inte bortprioritera självkärleken. Jag vet att detta kanske låter rörigt till en början, men det finns många metoder som kan hjälpa dig på vägen. Och några utav dessa kommer jag dela i kommande inlägg. Men, du kan börja redan idag. Repeat after me: Jag är värdefull, betydelsefull och vacker på insidan ut. Jag kommer klara detta.

Hur praktiserar du self-care? Dela gärna, så ses vi i nästa inlägg!


  • Svara
    Caroline
    15 november, 2020 kl. 13:24

    Dina inlägg om detta är det bästa bästa bästa som hänt mig denna månad. Går verkligen igenom en kris, påbörjat KBT hos en psykologstudent, och dina inlägg om självkärlek hjälper så mycket. Tack<3

    • Svara
      hannahvivere
      16 november, 2020 kl. 13:02

      Åh, det gör mig så varm att höra! Så spännande och starkt at du har börjat gå i KBT. Hoppas det känns bra för dig. Det tog ett tag för mig att komma in i det där med att gå hos en psykolog, men så småningom kände jag mig bekväm och då började jag verkligen känna att jag utvecklades och mådde bättre tack vare hjälpen. Dina ord betyder mycket för mig! Tack fina du! ❤️

Lämna en kommentar