Business

Om marknadsföring och samarbeten på Instagram.

25 november, 2020

Hej å hå! Idag tänkte jag prata om det här med samarbeten via Instagram! Inlägget riktar sig framförallt till dig som blir kontaktad av företag, men också du som jobbar med influenser marketing kan kanske få nytta av det här! Jag har haft Instagram och blogg sedan urminnes tider. Jag har haft underbara och givande samarbeten, men jag har också blivit lurad och utnyttjad. Så låt mig berätta lite om vad jag personligen tycker om Instagram-samarbeten och vad jag har lärt mig efter 10 år i sfären.

Jag blir kontaktad av företag minst en gång i veckan, och oftast är det företag som föreslår en så kallad win-win situation där jag får en produkt i utbyte mot att jag publicerar ett inlägg och ett par stories. Det kan vara trevligt om det är en produkt jag verkligen vill ha, och något jag verkligen står för. Särkilt tackar jag gärna ja till samarbeten med fokus på en bättre miljö, det kan vara ett företag som säljer vintagekläder eller inredningsdetaljer i hållbart material. Men oftast tackar jag nej till win-win samarbeten. Varför? Jo, för att jag inte får betalt. För att exempelvis en hudlotion har jag råd att köpa själv, men vad jag inte har råd med är tid. Tiden som det tar att planera samarbetet, maila med företaget fram å tillbaka, att styla och förbereda fotot, filma stories och skriva inlägget. Den tiden det tar, kostar. Kostar tid med familjen, tid från mitt jobb, tid från plugget och andra saker som är viktiga för mig.

När jag tackar nej till ett samarbete gör jag det alltid genom att skriva tillbaka och säga att jag ska ha betalt om företaget vill ha min hjälp med sin marknadsföring. Många företag kan behöva ett wake-up-call. Bara för att vi inte har hundra tusen följare, betyder inte det att vår tid också kostar. Snarare tvärtom. Många av oss försöker jobba mot att driva våra konton på hel-eller deltid, eller så har vi andra kostnader vi sidan av som behöver täckas, och därför har vi inte råd med att spendera tid på gratis-jobb. Det är viktigt att skriva tillbaka tycker jag. Tillsammans kan vi påverka företagen och ändra den inställning på marknaden som är nu, vilken är att Influensers med upp till 15k följare inte får betalt, mellan 20-och 30k kanske får betalt, 50-80k får alltid betalt och därefter börjar det bli väldigt stora summor. Jag är inte penga-galen. Men däremot är jag trött på samarbeten som inte ger mig någonting i gengäld, att känna mig utnyttjad trots att det jag gör är att promota ett företaget gratis.

Tre saker är viktiga att tänka på när du får en förfrågan om ett samarbete.

  1. Vad begär företaget? Begär dom att du ska göra ett inlägg eller fem? Hur många stories vill dom att du ska göra och hur stora krav har de på innehållet? Ju mer krävande ett företag är, desto mer tid tar samarbetet. Desto mer krävande ett samarbete är, desto mer krävs av dig, din tid och jobbet kan snabbt bli stressande. En betalning för mig är ett kvitto på att företaget är mån om att jag också ska vinna på samarbetet.
  2. Vad får du tillbaka? En produkt eller något mer? Är produkten något du verkligen vill ha och behöver? Står du för vad produkten symboliserar? Kommer samarbetet bidra till något som gynnar dig och gör dig glad? Verkar samarbetet vara en rolig uppgift?
  3. Kan de pressa dig? Ett företag kan höra av sig och säga ”hej, vi skulle vilja skicka en produkt till dig” och inte säga något mer. Flera gånger har jag gjort misstaget att tacka ja till en gratis produkt för att sedan få ett mail där de kräver en post och en story trots att det inte var utsagt från början. Den pressen tar massvis med energi och ork och det är tråkigt att förhandla om en sådan sak. Därför måste företaget vara tydlig med vad samarbetet innebär i första mailet. Var inte rädd att ställa frågor till företaget!

Mitt hopp är att fler influensers ska kräva betalt av de stora företagen. Annorlunda kan det vara med ett företag man verkligen vill lyfta. Det kan vara ett litet lokalt företag som behöver stöd för att överleva, eller ett företag som bidrar till en bättre värld, som jobbar med psykisk ohälsa, miljömedvetenhet eller något annat man tycker är positivt! Då kan det kännas värdefullt att inte kräva betalt. Men i det långa loppet tycker jag att vi alla måste visa företagen att vi inte alltid kan jobba gratis. För vad vi gör när vi samarbetar med företag är att vi hjälper dem att marknadsföra sig själva. När vi jobbar gratis sparar de pengar som de skulle lägga på annonser och reklam. De sparar pengar när vi ger dom tid. Och det kostar dom ingenting att skicka iväg en gratis produkt.

Det här är min syn på det hela. Det finns säkert de som inte håller med mig. Men jag tycker det är viktigt att dela mina erfarenheter och se till att ingen blir lurad i den rätt komplicerade värd som influenser-jobb är. Jag har just nu ett samarbete på gång där jag inte får betalt i pengar, men det är såå roligt och kommer vara givande på andra sätt! Så länge något känns kul och kan ge dig något trevligt i gengäld behöver det inte handla om pengar! Men var försiktigt med att inte bli utnyttjad. Det är otroligt stressande.

Vad är era tankar om detta? Har ni varit med om ett företag som krävt mer av dig än vad som sades från början? Vad är er inställning till reklam på Instagram? Berätta! Kärlek.

    Lämna en kommentar