Julia Fors och Jessica Lundström är power duon bakom beautymärket Bagliora. Som Busniess Besties av rang förstod dom tidigt vikten av att jobba med någon dom kände och tyckte om, samt hur avgörande det är att lägga både tid och energi på att genomföra ett gediget förarbete innan man kör igång. Deras bakom kulisserna har idag resulterat i att dom skrivit kontrakt med både Lyko och Bangerhead enbart fyra månader efter lanseringen i oktober 2019– ett mål som dom inte trodde var möjligt så tidigt på resan. För Her Way berättar detta dream team öppenhjärtigt om hur det är att jobba med en nära vän och familjemedlem, vad dom lärt sig på vägen, samt deras bästa tips på hur just du kan hitta din ultimata business bestie.
Hur lärde ni känna varandra?
Julia: Vi är faktiskt svägerskor! Jag är gift med Jessicas lillebror Jonathan, så det är på den vägen. Jag har känt Jessica lika länge som jag har känt min man, och det är 12 år nu.
Var det självklart att ni skulle ha just varandra som business partners?
Jessica: Vi har samma ambitioner, men det var inte så att vi gick ut och letade efter en särskild person med specifika egenskaper att starta ett företag med. Det var nog mer att vi båda var i samma situation där vi ville hitta på något nytt. Vi har ju en entreprenörsanda båda två, så på så sätt kändes det helt rätt. Och vi diskuterade det rätt mycket i början att vi är ganska lika även på andra plan, vilket i sin tur gjorde att vi ställde oss frågan om det hade varit bättre om vi varit olika?
Precis, man har ju hört att opposites attract?
Jessica: Ja, vi hade tittat på andra konstellationer där man var mer olika, och började stressa över det och tänkte att ’Fasen, vi kanske är lite för lika ändå?’. Men nu när vi sitter här så långt senare så ser vi att vi absolut inte kunnat göra det här utan varandra. Det faktum att vi är lika är gör Bagliora framgångsrikt – hade vi varit alldeles för olika finns det en stor risk att hade varit mer slitningar och konfrontationer. Och gällande specifika kompetenser vi inte haft så har vi antingen fått lära oss något nytt eller tagit in en konsult.
Tror ni det är viktigt att känna varandra privat innan man startar något ihop?
Jessica: Ja, jag tror att det är väldigt viktigt att känna sin affärspartner – man måste veta att man är på samma våglängd. Det som är intressant i min och Julias konstellation är att det faktum att vi är svägerskor ställer ganska höga krav på oss.
Julia: Ja, vi har sagt det från början att vi aldrig får låta vår businessrelation påverka vår relation som svägerskor och familj, för då får vi ta ett steg tillbaka.
Jessica: Vi kommer självklart inte alltid överens, men eftersom vi vill bibehålla vår relation privat gör det att vi ibland behöver lägga saker och ting åt sidan sidan. Något som jag bara tycker är bra, för hade det varit tvärt om så kanske man hade fortsatt att vara irriterad på varandra, men nu kan vi inte det.
Vad är det bästa med att ha en business partner?
Jessica: Det underlättar när man ska fatta beslut. Att bara sitta och bolla något med sig själv hade inte alls varit lika lätt.
Julia: Ja, och sen känner jag att rent glädjemässigt så är det mycket roligare att vara två. Jag har pratat med en del andra entreprenörer som jobbar själva och dom säger ofta det att dom är avundsjuka på att vi är två som gör något ihop. Vad vi än gör så gör vi det tillsammans, och det är tusen gånger roligare än att göra det själv!
Vad är det mest utmanande med att ha en partner?
Julia: Det är nog det att man ibland tycker helt olika, och då får man bita sig i tungan. Det har varit några gånger som vi verkligen blivit arga på varandra, men då får man komma ihåg att man ska fortsätta nästa dag. Det är inte som en vänskap där man kan säga att nu tar vi en paus ett tag, utan det är bara att fortsätta. Man får bara komma över det helt enkelt. Men fördelarna med att ha en business partner överväger helt klart det negativa med hästlängder.
Rent allmänt, vilka egenskaper och karaktärsdrag tycker ni ens business bestie borde ha?
Julia: Här kommer vi återigen in på hur viktigt det är att känna varandra innan man går in i något, för jag tycker det är oerhört viktigt att man som business partners har samma moraliska grund och värderingar. På så sätt vet man att man kan lita på personen man jobbar med, samtidigt som man har ett hum om hur den andre kommer att reagera om man går in i en konflikt. Sen tror jag även att det är viktigt att man sätter sig ner och formulerar sina mål och visioner för bolaget innan man drar igång. Vad vill man med bolaget? Vad ser man på sikt? Vad är målet? Tack vare att vi tog hjälp av en konsult hade vi allt det där extremt klart redan i början, vilket gjorde resten av resan så mycket lättare. En av ramarna vi satte var att vi alltid ska äga 50/50 – och det har varit så skönt att veta det, tillsammans med massa andra saker såklart, för då vet man exakt vad det som gäller när det blåser och stormar.
Vad för egenskaper uppskattar ni mest hos varandra?
Jessica: Julia är väldigt driven och hon ligger på. Jag har ett lite mer Mañana Mañana-tänk, så tillsammans med Julia blir det en jättebra kombo för med hennes driv känner jag att jag inte kan slacka efter, utan att jag måste springa lika fort. Så den egenskapen tycker jag är grymt bra hos henne.
Julia: Jessica är mer strategisk och noggrann. Hon har liksom det här strategitänket som jag kan sakna, samtidigt som där jag är slarvig är hon noggrann. Samtidigt tycker jag att hon är väldigt bra på prata inför folk, vilket gör att jag alltid känner mig väldigt trygg när jag står och pratar bredvid henne.
Finns något speciellt man borde tänka på innan man startar ett företag med någon?
Jessica: Man måste veta att man har samma mål, det är ju otroligt viktigt. Varför gör vi detta? Vad vill vi uppnå? Och sen att man sätter ett ramverk, att man gör det där gedigna, men ganska tråkiga förarbetet med att upprätta en affärsplan där man sätter långsiktiga mål och visionen. Så länge man delar samma vision så kan man gå in med kortsiktiga mål allt eftersom.
Vad för fel tror ni många gör i början av en startup?
Jessica: Ja, det är nog hur dom räknar på affären. Dels måste man räkna så att man klarar det ekonomiskt, för det är ju oftast så med mycket att det blir lite dyrare än man tänkt sig. Och kapitalet såklart, man måste veta att man faktiskt har pengarna.
Julia: Sen tror jag många underskattar exakt hur mycket jobb det faktiskt är att driva ett företag. Det blir till en livsstil och du kommer behöva leva med det dag och natt, hela tiden. Det har varit många sömnlösa nätter när man ligger och grubblar på saker – för ska det bli gjort så är det jag och Jessica som behöver göra det, det är vi som behöver ta den ekonomiska smällen om det inte går bra. Som egenföretagare är du ytterst ansvarig för allting, vilket både är positivt och stressande. Så man få vara beredd på att det inte är jätteglamouröst hela tiden.
Om ni tittar tillbaka på resan som är Bagliora, vad är ni mest stolta över?
Jessica: Att vi har gjort det. Jag tror att det är vanligt att man har en dröm och en idé, men sen att faktiskt göra det är en helt annan grej. Dom första tre åren har varit dom viktigaste, men dom syns inte för det är bara produkten på hyllan som syns. Men allt det här arbetet som ligger bakom, det är där karaktären ställs på sin spets.
Julia: Precis, det är genomförandet. Det är så många som pratar om att dom har drömmar, men att verkligen ta steget fullt ut och göra det, det är jag också så stolt över att vi har gjort.
Sist men inte minst, vilka är era fyra bästa tips till hur man hittar just sin business bestie?
1. Välj inte en främling – Det är viktigt att du känner personen i fråga, för det går inte att gå in i ett affärssammanhang för att två år senare riskera att hitta sidor som man aldrig tidigare har sett hos personen. Det är klart att man kan reagera olika på saker och ting, men du måste ändå känna personen så att det inte helt plötsligt visar sig att ni har olika ambitioner eller driv.
2. Dela samma värderingar – Som vi sagt innan är det viktigt att jobba med någon som har väldigt lika värderingar och moraliska värdegrunder som du själv. Så försök verkligen att identifiera detta hos din partner.
3. Gör en affärsplan – Så tidigt som möjligt, se till att göra en affärsplan där ni gemensamt sätter upp era mål och visioner, samt ett ramverk gällande era värderingar kring bolaget. Lägg tid på att göra ett gediget förarbete där.
4. Hitta någon som får dig att skratta – Man ska ha kul ihop! Jobbar man ihop med någon måste man känna att man kan ha roligt. Klart att man kan ha det trevligt på jobbet, men vi tycker även att det är väldigt viktigt att man trivs och har kul ihop privat.
Text Elin Beattie