fbpx

Maxa din produktivitet med Pomodoro-metoden

Pushnotiser, distraktioner och avbrott stör vår arbetsförmåga och bidrar till en alltmer stressad och ofokuserad samtid. När vi har många bollar i luften gör vi fler saker samtidigt för att hinna med – men problemet är att vår hjärna sällan gör det. Oplanerade avbrott saboterar inte bara vårt fokus, utan dom förlänger även våra arbetsuppgifter. Vår hjärna klarar inte av att multitaska eftersom den är gjord för att göra en sak i taget. Genom att lära oss att fokusera på enbart en uppgift åt gången blir vi mer effektiva och mindre stressade på både jobbet och privat – och det är en äggklocka från 80-talet som ska lära oss hur!

Mobilen och pushnotiser stör
Våra mobiltelefoner har blivit en enormt stor del av vår vardag och våra liv. 2016 visade forskningsresultat att genomsnittssvensken kollade på sin mobil 150 gånger om dagen, och att vi rörde vid våra smartphones 2617 gånger per dygn. Fyra år senare kan vi bara anta att siffrorna är högre än så – och med mer skärmtid kommer fler pauser, störningsmoment och distraktioner. Välförtjänta och planerade pauser under arbetsdagen är en sak, men att om och om igen bli störd av pushnotiser, telefonsamtal och meddelanden är en helt annan. Vi jobbar alla mycket och hårt, men på grund av regelbundna avbrott jobbar vi tyvärr mindre effektivt.

Det tar 23 minuter och 15 sekunder att få tillbaka fokus
Konstanta avbrott under tiden vi jobbar stör vår produktivitet. Allt från emailnotifikationer till pratsamma kollegor distraherar oss och bidrar till att vi behöver stanna upp och ändra tankebana. Små avbrott tar inte lika mycket tid att återhämta sig från som stora, men en längre distraktion kan riskera att sätta vår produktivitet på spel. En studie från University of California Irvine visar nämligen att tiden det tar för oss att få tillbaka fullt fokus efter en större distraktion i genomsnitt är 23 minuter och 15 sekunder. Förutom den dryga halvtimmen det kan ta att få tillbaka fokus, visar samma studie att stora störningsmoment även bidrar till en högre arbetsbelastning och frustration, samt mer stress och tidspress. Men det finns hjälp att få! Genom att använda oss av Pomodoro-metoden kan vi lära oss att jobba mer effektivt, samtidigt som vi aktivt säger nej till distraktioner.

Var produktiv med Pomodoro-metoden
Pomodoro-metoden uppfanns av universitetsstudenten Francesco Cirillo på 1980-talet och bygger på konceptet att man arbetar i 25-minutersintervaller, följt av korta pauser för att maximera sin produktivitet och effektivitet. Pomodoro är italienska för tomat, och metoden fick sitt namn efter den tomatformade äggklocka Cirillo använde som timer när han studerade. Pomodoro-metoden kan användas vid alla sorters arbeten och uppgifter, men kan kännas extra hjälpsam när man jobbar med ett projekt som behöver mycket tankekraft och fokus.

Gör så här:
1. Välj en uppgift att fokusera på. Eliminera sedan alla tänkbara distraktioner så att du inte blir störd. Stäng av notifikationer, notiser, och internetuppkopplingen på mobilen. Jobbar du i ett öppet kontorslandskap kan det även vara en bra idé att berätta för dina kollegor att du inte vill bli störd.
2. Sätt en timer på 25 minuter. Du kan använda dig av en specifik app, den inbyggda timern på telefonen, eller en helt vanlig äggklocka. När timern väl är satt är det dags att börja jobba.
3. Ta en kort paus när klockan ringer. När de 25 minuterna har gått är det dags att ta en kort paus på upp till 5 minuter. Sätt en timer även här. Du kan ta denna tid till att sträcka på dig, göra en kopp te eller kaffe, dricka ett glas vatten, eller småprata med en kollega. Dock skulle vi avråda från att kolla sociala medier.
4. Tillbaka till punkt ett. När din paus är över är det dags att börja om vid punkt ett. Ett set på 25+5 minuter kallas för en pomodoro. När du gjort fyra pomodoros tar du en längre paus på upp till 25 minuter, innan du fortsätter som vanligt igen.

Några tips

  • Har du många bollar i luften är det inte ovanligt att andra tankar och idéer dyker upp under tiden du fokuserar på din arbetsuppgift. För att minimera risken för att glömma bort det ditt undermedvetna viskar om, se till att ha papper och penna liggandes bred dig på skrivbordet så att du snabbt kan skriva ner ett par ord om ämnet för att sedan återgå till huvudsysslan.
  • Det är viktigt att dina pauser inte är jobbrelaterade, utan dom ska vara lustfyllda och fritidsrelaterade. Du ska känna att du återfår energi och ett lugn, inte att du stressas av arbetsrelaterade sysslor så som att behöva hålla ett öga på mailen eller ringa ett snabbt telefonsamtal.
  • Känns det som att du konstant blir avbruten av alarmet precis när du kommit in i ditt flow? Våga utvärdera och anpassa pomodoro-metoden efter dina behov. Prova att byta ut 25+5 mot 45+10. Eller kanske är det så att du behöver byta studieplats för att klara av att koncentrera dig bättre? Det är bara du som vet vad som funkar bäst för dig, så våga lyssna på magkänslan.

Text Elin Beattie

Du kanske även gillar

Juni och sommaren är äntligen – och så är även mångas efterlängtade semesterveckor! Men oavsett var, hur och när du tar ledigt, brukar det alltid finnas en inneboende stress när det kommer till att lämna kontoret och checka ut. Men du, det finns sätt att minimera den där ledighetsstressen som så lätt kryper sig på. I den här artikeln delar vi med oss av våra 5 bästa tips på hur du enkelt kan strukturera ditt arbete inför semestern för att minimera känslan av arbetsrelaterad stress innan du tar långledigt.
Juni och sommaren är äntligen – och så är även mångas efterlängtade semesterveckor! Men oavsett var, hur och när du tar ledigt, brukar det alltid finnas en inneboende stress när det kommer till att lämna kontoret och checka ut. Men du, det finns sätt att minimera den där ledighetsstressen som så lätt kryper sig på. I den här artikeln delar vi med oss av våra 5 bästa tips på hur du enkelt kan strukturera ditt arbete inför semestern för att minimera känslan av arbetsrelaterad stress innan du tar långledigt.
Vissa kallar hybridarbete framtidens arbetsform, samtidigt som andra är mer skeptiska. Men oavsett vad din inställning till detta relativt nya fenomen är, så är sanningen ändå den att en hybrid arbetsform med stor sannolikhet kommer att bli det “nya normala”. Men vad betyder hybridarbete egentligen?
Vissa kallar hybridarbete framtidens arbetsform, samtidigt som andra är mer skeptiska. Men oavsett vad din inställning till detta relativt nya fenomen är, så är sanningen ändå den att en hybrid arbetsform med stor sannolikhet kommer att bli det “nya normala”. Men vad betyder hybridarbete egentligen?
Våren är äntligen här, och livet känns lite lättare att leva. Världen går från beiget, brunt och grått, till en explosion av dofter och färger. Kanske är det även så att våren är en tid då du återupptäcker sig själv. På vilket sätt har du utvecklats sedan solens strålar sist värmde din hud? Och vem vill du vara nu när du äntligen har vaknat ur din dvala? Om 2022 är året då du vill vidareutveckla din karriär är det här artikeln för dig! Nedan följer våra 5 bästa tips om hur du lägger i en ny karriärrelaterad växel, och smart tar dig från A till B:
Våren är äntligen här, och livet känns lite lättare att leva. Världen går från beiget, brunt och grått, till en explosion av dofter och färger. Kanske är det även så att våren är en tid då du återupptäcker sig själv. På vilket sätt har du utvecklats sedan solens strålar sist värmde din hud? Och vem vill du vara nu när du äntligen har vaknat ur din dvala? Om 2022 är året då du vill vidareutveckla din karriär är det här artikeln för dig! Nedan följer våra 5 bästa tips om hur du lägger i en ny karriärrelaterad växel, och smart tar dig från A till B:

Mer inspiration till din inbox!