I en verklighet där många av oss antingen jobbar hemifrån, frilansar, eller kanske till och med försöker att bygga upp ett företag från grunden kan det vara extremt svårt att skilja mellan karriär och privatliv. I den här artikeln tar vi upp de problem som uppstår när arbetsdagen flyter ihop med vardagen – samt ger dig våra bästa tips på hur du drar i handbromsen när du märker att gränsen mellan karriär och privatliv börjar suddas ut.
Saknar du bra rutiner som hjälper dig att skilja mellan karriär och privatliv?
Det här med att skilja mellan karriär och privatliv kan vara svårt – speciellt om du jobbar hemifrån, eller om du, personligen, är en stor del av ditt yrke. I dagens samhälle är det inte ovanligt att vår identitet blir kopplad till vår karriär och vårt yrkesval, något som i sin tur ofta leder till att det blir allt svårare för oss att urskilja en tydlig gräns mellan arbete och vardag. Utan strikta och bra rutiner som talar om för oss när det är dags att jobba, och när det är dags att lägga ifrån sig arbetet för dagen, är det lätt att kroppen och knoppen hamnar i obalans.
Obalans mellan karriär och privatliv – vad gör det med oss?
När det handlar om obalans mellan karriär och privatliv, har det allt som oftast att göra med att karriären tar över. Traditionellt sätt var karriär och privatliv två separata sfärer som hölls åtskilda genom geografiska och tidsmässiga gränser – men så är inte fallet i dagens samhälle. Idag ses det nämligen som prestigefyllt att jobba över, svara på mail innan läggdags, eller klämma in ett snabbt arbetsrelaterat samtal under helgen. Men när du åsidosätter din vardag för att istället göra något som gynnar din karriär, leder det ofta till att du (över tid) mår psykiskt och fysiskt dåligt. Vissa upplever att obalansen bidrar till stress, mindre engagemang, samt minskad kreativitet och produktivitet på jobbet – samtidigt som familjekonflikter och problem i nära relationer blossar upp för andra.
5 TIPS – så blir du bättre på att skilja mellan karriär och privatliv:
1. Vikten av att gränser
Ofta när vi låter karriär och privatliv flyta ihop är det för att vi är dåliga på att sätta gränser. En av fördelarna med att jobba hemifrån är att du kan jobba från både soffan och sägen – men bara för att du kan göra något, betyder det inte att du bör göra det. Så sluta med att starta arbetsdagen i sovrummet, och lär dig istället att sätta gränser. Genom att skapa en specifik plats i hemmet där du enbart arbetar, är det mycket lättare att släppa jobbet när det är dags att ”gå hem”. Se även till att inte utföra vardagliga sysslor vid din specifika arbetsplats, så som att sminka dig, äta mat, eller läsa – för då är du snart tillbaka på ruta ett igen. Sätt gränser för att hålla karriär och privatliv separat.
2. Schemalägg dina dagar
Gudarna ska veta att det är svårt med disciplin när man inte har ett kontorsjobb som är 9 till 5 – men för att det inte ska bli obalans mellan din karriär och ditt privatliv är det superviktigt att du lär dig schemalägga dina dagar. Gör dig själv en tjänst och åsidosätt 10 minuter om dagen (eller en timme i veckan) till att skapa specifika dagsscheman. På så sätt har du inte bara arbetsdagen planerad, det blir även mycket svårare för din karriär att göra intrång på din vardag. Minitips: Har du svårt att koncentrera dig och vara produktiv under arbetsdagen? Då kan vi varmt rekommendera Pomodoro-metoden.
3. Problemet med tekniken
Dagens teknik kan nog vara en av de främsta orsakerna till att vi som individer har svårt att skilja mellan karriär och privatliv. Använder du mobilen, datorn och paddan som mestadels arbetsrelaterade verktyg, eller låter du dom styra hela ditt liv? Försök att vara medveten om hur och när du använder dig av dina elektronikprylar. Åker arbetsdatorn med hem från kontoret? Kontaktar kunder dig på kvällar och helger? Svarar du på jobbmail från mobilen, på kvällarna? Jobbar du när du inte ska? Svarar du ja på en eller flera av dessa frågor ska du veta att du inte är ensam, men det är även detta specifika beteende som gör det extra svårt för oss alla att skilja mellan karriär och privatliv. Så låt arbetsdatorn ligga, förklara för kunderna när du är (och inte är) tillgänglig, stäng av alla arbetsrelaterade notifikationer på mobilen när arbetsdagen är slut, och jobba inte när du ska vara ledig. Det kommer vara jobbigt till en börja med, men vi lovar dig att det är värt det!
4. Inför en stänga-av-ritual
Ett riktigt bra och enkelt tips för att bli bättre på att skilja mellan karriär och privatliv är att införa en stänga-av-ritual när arbetsdagen är slut. Kort och gott så handlar det om att visa för kroppen och knoppen att du går från business till casual när du har jobbat klart. Dessa ritualer är såklart högst individuella, men behöver du en knuff i rätt riktning så kan vi tipsa om att medvetet byta spellista, städa i ordning på skrivbordet, tända ett härligt doftljus, byta kläder, ta en kort promenad – ja, you name it! Desto härligare och mer regelbunden din stänga-av-ritual är, desto lättare kommer det att bli att skilja mellan jobb och vardag.
5. Lär dig prioritera mellan det som är brådskande och det som är viktigt
En av de värsta sakerna du kan göra om du vill bli bättre på att skilja mellan karriär och privatliv är att medvetet välja jobbet framför din vardag. Dock har vi alla någon gång gjort just det: valt jobbet framför fredagsmiddagen med vännerna, av den enkla anledningen att vi inte orkar med dom jobbiga konsekvenserna som kommer på måndag morgon om jobbet inte blir gjort. Men genom att prioriterar saker som känns brådskande i nuet (mail/deadlines/möten), framför det som faktiskt är viktigt hela livet ut (nära och kära/egentid/hobbys) så skapar du både obalans, samt otroligt dåliga vanor. Så sluta att tumma på både privatliv och nära relationer för att kunna prestera på jobbet – det är inte värt det. För du, du ska veta att det är möjligt att jaga dina drömmar samt ha ett rikt och underbart socialt liv. Ibland måste vi bara bli lite bättre på att stanna upp och prioritera.
Text Elin Beattie