Många drömmer om att jobba med något annat än det de jobbar med idag, men att ta reda på vad ens drömjobb är och hur man ska ta sig dit kan kännas överväldigande. Därför väljer många att avstå innan de ens har försökt. Att se sig själv som ett varumärke med unika egenskaper som bidrar med värde till en given målgrupp kan vara genvägen till jobbet du drömmer om.
Ett drömjobb kan se olika ut beroende på vem du frågar, i grund och botten handlar det om att försörja sig på något som du älskar att göra och är bra på. Att hitta drömjobbet handlar därför inte om att ha det bästa CV:t eller att komma på världens coolaste affärsidé. Det handlar om att ta reda på mer om dig själv, att identifiera och utmana dina rädslor och tankemönster. Att lära sig definiera budskap och strategier för att nå ut till dem som kan möjliggöra för dig att jobba med det du drömmer om, att stärka ditt personliga varumärke inifrån och ut.
Ta reda på mer om dig själv
För att kunna söka din drömtjänst eller starta din drömbusiness behöver du lära känna dig själv först, alltså jobba med ditt varumärke inifrån. Det innebär att ta reda på vad som får ditt hjärta att klappa, vad du är bra på, vilka starka personliga egenskaper du har samt på vilket sätt dessa kan gynna andra i form av arbetsgivare/kunder. I detta steget kan det också vara värdefullt att titta på dina värderingar för de kan hjälpa dig att fatta beslut och förstå vad som är viktigt för dig när du t.ex. söker en tjänst eller startar ett företag.
Identifiera och utmana dina rädslor
Lika viktigt som det är att lära känna sig själv är det att förstå vad som hindrat dig hittills från att göra det du drömmer om, just detta steget är det många som missar. För om du inte kan identifiera det som hindrat dig hittills, vad är då sannolikheten att du kommer lyckas om du försöker nu?
Det som hindrar oss är ofta våra rädslor och negativa tankemönster tex, rädslan att misslyckas eller föreställningen om att man inte har nog med kunskap eller resurser att nå sin dröm. Det effektivaste sättet att övervinna sina rädslor och negativa tankemönster är att utmana dem, vilket du kommer behöva göra om du vill jobba med det du drömmer om.
Definiera målgrupp, budskap och strategi
Det sista steget handlar om att stärka ditt varumärke utifrån. Precis som ett företags varumärke ska sälja in företagets produkter eller tjänster, ska ditt personliga varumärke sälja in dig, till rekryterare, arbetsgivare eller kunder. Fundera därför på vad du vill säga, vem du vill nå ut till och i vilka kanaler, forum och nätverk dessa personer finns. Föreställ dig att du redan jobbar med det du drömmer om och berätta vad du vill uppnå, prata om din vision, för att nå ut till dem som delar den med dig och som förhoppningsvis kan hjälpa dig att förverkliga den.
Har du kommit så här långt vet du vad ditt drömjobb är, hur du ska ta dig dit och på vilket sätt du ska komma över de hinder som står i din väg, med andra ord har du alla förutsättningar du behöver för att lyckas.
Text Mineta Hodzic
Bild Lisa Says Gah