Career La vie en rose

Influencers eller inte…

25 november, 2020

…verkar absolut inte vara frågan, för att de ska ske samarbeten mellan influencers och företag och att det är en naturlig del av medielandskapet idag är en självklarhet för de flesta.

Detta inlägg grundar sig i en fråga jag ställde på Instagram under kvällen igår som följd av flera diskussioner med branschkollegor som upplever att antalet samarbeten som syns i sociala medier har gått överstyr och lett till en brist på trovärdighet för influencers. Min privata åsikt är att jag delvis håller med om att det är så, men att vi måste kunna ha en nyanserad diskussion kring branschen som jag i många fall upplever vara väldigt missförstådd.

Vill du enbart ha en punktlista på vad responsen varit och inte min personliga åsikt och reflektioner, finner du en punktlista längre ner. Skrolla ner och läs ! OBS. Jag har inte inkluderat alla svar som trillat in för att det inte skulle bli för mycket screenshots i inlägget.

För det första måste vi inse att så länge vi inte betalar för att konsumera någonting med rena pengar, så är det 99.9% av gångerna vår tid och uppmärksamhet som är valutan. Att Instagram är härligt och i många fall inspirerande är nog någonting de flesta av oss skulle skriva under på, och då är det ju toppen att vi kan följa personer som ständigt levererar kreativt, nytänkande och tilltalande content, eller hur? Utöver detta förväntas influencers svara på en massa kommentarer, DMs vilket de som är professionella faktiskt ser till att göra i den mån det går och vi som konsument av deras kanaler förväntar oss att få svar på våra frågor. Utan någon kostnad. När vi däremot konsumerar magasin betalar vi en prenumeration eller så betalar vi för lösnummer OCH tar för givet att där kommer finnas x-antal sidor enbart med reklam, som jag iaf snällt bläddrar förbi och rycker på axlarna.

Jag tror att det största problemet när det kommer till relationen influencers vs konsument/följare är att man har fastnat i bilden av influenser som privatperson och att man som konsument känner sig ”sviken”/”lurad”/”kränkt” när man insett att ”Hen tjänar pengar på att jag köper/likear/klickar på detta”. Eller så handlar det om att man som konsument bara är så trött på att se ”i samarbete med” följt av en text och bild som varken känns genuin eller särskilt genomtänkt – MEN, här bär företaget som sponsrar precis lika mycket ansvar för slutresultatet.

Det är lite som att kissa i sängen, först är det varmt och skönt, men sen blir det inte så mysigt.

Anonym influencer 🙂

Samtidigt är min yrkesmässiga åsikt att det finns bra och mindre bra strategier för en influencer att arbeta med betalda samarbeten. Att företag kommer fortsätta att placera stora delar av sin budget på influencer marketing under kommande 3-5 åren är jag övertygad om, men hur de gör det tror jag verkligen kommer att förändras ( men det får bli ett annat inlägg). Men för att behålla engagemang, intresse, trovärdighet och kunna arbeta långsiktigt som influencer kan jag inte nog poängtera vikten av att vårda sitt personliga varumärke och kanske tänka till ett extra varv kring hur man gör sina samarbeten och framförallt checka av med sina följare lite då och då hur de känner kring innehållet du skapar i samband med betalda samarbeten.

Det är lite som en influencer skrev till mig igår, gör man väldigt många samarbeten får man en bättre inkomst vilket kan vara trevligt, men att det blir svårt att bevara sin trovärdighet långsiktigt och man riskerar att inte få så många samarbetsförfrågningar från seriösa företag längre fram. Det är lite som att kissa i sängen, först är det varmt och skönt, men sen blir det inte så mysigt….

Hos ”konsumenten” finns följande åsikter. Dessa punkter är slutsatser jag har dragit från alla meddelanden jag mottagit i DMs samt svaren som skickades under frågan jag ställde.

  • Generellt finns det en stor förståelse för att influencers måste kunna livnära sig på sitt arbete och att det är självklart att detta ska göras genom samarbeten.
  • Frekvensen på betalda samarbeten är inte det största problemet, så länge det inte överstiger 2/3 samarbeten/veckan för då anses det vara för mycket och personen klickar bort inlägget. För många samarbeten upplevs som ”falskt” och icke-genuint.
  • Att samarbeten görs är inte ett problem, men att hoppa mellan branscher från en dag till nästa, och ännu värre ( enligt svaren jag fick in) göra flera samarbeten inom samma produktsegment men olika företag gör att trovärdigheten sjunker.
  • Branschkollegor och annonsörer anser att det känns oseriöst med för många samarbeten och det finns en risk för att företag väljer bort profiler som spretar för mycket i val av samarbetspartners.
  • Om det är ett återkommande samarbete utspritt över en längre period känns det mer genuint, då känner man som följare att influencer haft gott om tid att bilda sig en genuin uppfattning om en produkt eller tjänst.
  • Om flera samarbeten görs under en kortare period, förväntas det att icke-sponsrat innehåll också ska öka.
  • En balans på 60/40% känns rimligt – där 60% ska vara icke-sponsrat innehåll och 40% kan vara sponsrat.
  • Det känns mer genuint när en influencer nämner produkter/tjänster spontant utan att det är i betalt samarbete. Här tror jag snarare att det handlar om att följaren/kunden upplever en större trovärdighet om produkterna syns i influencers liv även när det inte är i samband med ett betalt samarbete. OBS. Om en influencer har fått betalt för ett inlägg och inte markerar det som betalt samarbete är det olagligt.
  • Det beror väldigt mycket på influenser samt vilken bransch/tjänst/produkt de marknadsför
  • Många har avföljt profiler/influencers när det blivit för många samarbeten.

Hos ”kreatören/influencer” finns följande åsikter. Dessa punkter är slutsatser jag har dragit från alla meddelanden jag mottagit i DMs samt svaren som skickades under frågan jag ställde.

  • Ibland kör det ihop sig med planering, förtag ändrar sig och flyttar på datum och det är svårt att säga nej.
  • Av alla betlada samarbeten som syns i kanalerna finns där säkert det dubbla antalet som man tackat nej till. Men det syns inte.
  • Det finns en rädsla att mista sin inkomst efter situationen i våras när många samarbeten drogs tillbaks, vilket i vissa fall bidrar till att man kanske tackar ja till fler än vad man innan gjort.
  • För att kunna livnära sig som influencer så måste man göra betalda samarbeten och det är en ständig kamp att vara kreativ och få det att kännas genuint.
  • De profilerna som hörde av sig till mig förklarade att i princip alla företag vill lägga sina samarbeten vid löning ( här kan jag iof tycka att företag bör tänka om lite för vissa av våra mest framgångsrika samarbeten har inte gjorts i samband med löning…).
  • Artiklar som skrivs om influensers som tjänar miljoner på sina samarbeten bidrar till att det finns en bild av att alla influencers kan ta hur mycket som helst betalt för ett inlägg. Detta är inte fallet utan som mindre influencer kräver det att man gör flera samarbeten/månad för att få ihop en inkomst.
  • Precis som i vilket kreativt yrke som helst är det svårt att livnära sig på influenceryrket och har man inte någon annan inkomst än arbetet man gör med sina kanaler är det väldigt utmanande att få ihop det ekonomiskt.

Detta är verkligen ett ämne som engagerar och jag tror att det blir så när det handlar om ett ämne när det finns så otroligt mycket inflytande, pengar, tid och makt med i bilden. Hör gärna av er om ni har några ytterligare kommentarer eller frågor.

    Lämna en kommentar