Mental Balans

Lär dig att optimera din hjärna -få ut mer av dagen

12 mars, 2020

Ibland kan det kännas tufft att ta en del beslut på arbetet, eller faktiskt var och när som helst i livet. Vi stressar allt för mycket för att hinna med alla timmar på dygnet och ändå tycks tiden inte räcka till. Tänk om vi kunde synka vår kropp med hjärnan för att undvika att sätta oss i situationer där vi känner att vi inte räcker till.

Det kan vi -genom att lära känna hjärnans dygnscyklar kan vi synka kroppen och på så vis bli medvetna om hur vi kan schemalägga dagen utan att känna denna ständiga press kring tid. Detta hjälper oss att spara energi, ha roligare och njuta maximalt av dygnets alla timmar.

Så hur gör du för att synka hjärnan med kroppen? Det enklaste sättet är att räkna upp timmarna på ditt dygn och börja vänja hjärnan vid “rätt” tidsrytm och då kan du ha i åtanke att hjärnan arbetar olika från förmiddag till eftermiddag. På förmiddagen arbetar vänster hjärnhalva mer kritiskt, analytiskt och har ett större och allvarligare fokus. På eftermiddagen arbetar höger hjärnhalva kreativt, lekfullt och ser tydligare i färg, form och bild. Så här kan ett dygnschema se ut.

04:00 till 09:00

Mellan dessa morgontimmar är hjärnans gladhormon oxytocin som starkast, därför är vi i starkt behov av närhet, kärlek och anknytning till människor vi har omkring oss. Tidigt på morgonen vill kroppen ta det lugnt och starta långsamt och det kan du göra genom att kramas, meditera, skriva ett brev till någon, uppdatera dagboken eller bloggen för att sätta igång hjärnan.09:00 till 11:00 Mellan dessa timmar har hjärnan istället låga nivåer att stresshormonet kortisol, vilket gör hjärnan skärpt och koncentrerad. Du kan lättare analysera problem, tänka kritiskt och analytiskt och ta dig an stora frågeställningar. Det är nu ett perfekt tillfälle för att utveckla nyaidéer, boka in viktiga möten, ta allvarligare diskussioner, lyssna och läsa fonetiskt.

11:00 till 14:00

Nu har vi ytterst lite av sömnhormonet melatonin i hjärnan. Du är snabb och din reaktionsförmåga är på topp. Din mentala vakenhet är igång och du kan ta på dig nya projekt. Denna tid används bäst genom att presentera nya idéer för chefen eller en kund, svara på mail och telefonsamtal, ordna saker som behövs göras hemma -här är det bra att skriva en lista för att sedan bocka av vad som gjorts. Gör en sak i taget.

14:00 till 15:00

Nu är det dags för hjärnan att ta en paus. Perfekt tillfälle för att äta lunch, då dygnsrytmen är i en kort nedåtgående fas och kroppen i behov av föda och vila. Det kan vara bra att komma ner i varv genom att ta en snabb powernap på femton minuter, en kort frisk promenad, läsa en tidning eller slösurfa, röra på sig med en lätt stretch -rulla axlarna, böja och sträcka på sig och glöm inte att dricka ett stort glas vatten.

15:00 till 18:00

Hjärnan är tröttare nu, men absolut inte stressad. Vanliga diskussioner mellan kollegor eller familj är ett bra tillfälle att ta på eftermiddagen. Här mår hjärnan bra av att brainstorma med kollegor, boka in möten som inte är för långa eller psykiskt krävande. Träna då kroppen mår som bäst av fysisk aktivitet vid denna tid.

18:00 till 20:00

Sömnhormonet melatonin sänder signaler ut i kroppen att det är dags för nedvarvning. För att komma ner i varv krävs lugna och trevliga sysselsättningar. Här påverkas hjärnan av mjukt ljus och förbereder kroppen för natten och börjar producera nästa dags må bra-hormon, seratonin. Vid denna tidpunkt är dina smaklökar också starkare så passa på att laga en god middag, träffa vänner, skratta och njut av kvalitetstid!

20:00 till 22:00

Melatoninet produceras nu i stora mängden och det gör oss ordentligt trötta i hjärnan. Nu är det bäst att ägna sig åt lugna aktiviteter där du inte behöver använda hjärnan i någon större utsträckning. Ta det lugnt och titta på film eller tv, sticka, virka,måla eller handarbete på något annat sätt. Ibland kan det också vara skönt att bara göra absolut ingenting.

Från 22:00

Nu vill hjärnan ladda upp inför morgondagen och det gör den via sömn, som är livsviktigt för oss. Det är rekommenderat att sova mellan sju eller åtta timmar för att samla ordentligt med energi till kommande dag. Vi alla tycker såklart olika om rutiner, vissa fungerar bättre genom att inte ha några alls och en del fungerar bättre med rutiner. Hjärnan tycker om fasta rutiner så provaatt lägga dig vid samma tid varje kväll så ska du se att både kroppen och hjärnan mår bra av det!

Text Martina Hagenborn

    Lämna en kommentar

    Her Way sommarfavoriter för Kvinnor av Kvinnor