Våra bästa tips på hur du hittar struktur i ditt hybridarbete

Vissa kallar hybridarbete framtidens arbetsform, samtidigt som andra är mer skeptiska. Men oavsett vad din inställning till detta relativt nya fenomen är, så är sanningen ändå den att en hybrid arbetsform med stor sannolikhet kommer att bli det “nya normala”. Men vad betyder hybridarbete egentligen? Hur får man det att fungera? Och vad är vitsen? Vi på Her Way har läst på om ämnet för att kunna hjälpa dig skapa struktur när du hybridarbetar.

Vad är hybridarbete?

Hybridarbete är en hybrid av distansarbete och arbete på kontor - en arbetsmodell som ger anställda en ny sorts självständighet. Individer som arbetar hybrid kan jobba hemifrån, på kontoret, eller var som helst i världen. Organisationer kan själva välja om de vill fastställa hybridarbetsscheman, eller om de vill ge sina anställda fullständig självständighet när det kommer till när och var de anställda vill arbeta. Kort och gott är hybridarbete en arbetsmodell som ger personal en helt ny flexibilitet till att arbeta varifrån som helst. 

Vad är fördelarna med hybridarbete?

Hybridarbete kan säkert kännas skeptiskt för många, men när denna arbetsmodell implementeras korrekt kan den bidra till många fördelar för både dig och organisationen du arbetar för. När det kommer till individnivå, är en av de största fördelarna med hybridarbete att du har större möjlighet att själv välja var och när du ska arbeta. Något som i sin tur kan bidra till en bättre balans mellan arbete och privatliv, samt förbättrad tillfredsställelse. Många anställda tenderar nämligen att bli lyckligare ju mer flexibilitet och självständighet dom får av sin arbetsgivare. Och desto lyckligare du är på jobbet, destor större är chansen att du presterar bättre. Så det här med hybridarbete är verkligen positivt för både dig och din arbetsgivare!

Så hittar du struktur i hybridarbete - 4 tips:

 

1. Förstå när du är som mest produktiv

Något av det bästa med hybridarbete är att du får chansen att bestämma när och var du vill arbeta. För så länge du utför dina arbetssysslor i tid är det inte längre ett måste att du sitter vid ditt skrivbord från 9 till 5. Så börja med att fråga dig själv när på dygnet du är som mest produktiv? Genom att förstå hur och när du presterar som bäst, kan du schemalägga dina arbetsdagar efter dina behov. Om du t.ex. är en morgonmänniska kan du fokusera på att jobba intensivt från tidigt morgon fram till lunch, och sedan ha eftermiddagen ledig. Så ta reda på när du är som mest produktiv, och utnyttja det till din absoluta fördel.

Lästips: Vanor som får dig att vara oproduktiv

2. Håll kommunikationen vid liv

Ett av de allra viktigaste verktygen när det kommer till hybridarbete är en fungerande kommunikation. För när kommunikationen kollegor emellan helt plötsligt faller kan detta bidra till allt från onödiga missförstånd till missade deadlines. Och på grund av detta är det extra viktigt att du som medarbetare jobbar aktivt för att hålla kommunikationen med dina kollegor vid liv. Exakt hur just ditt hybrid team kommunicerar beror såklart på gruppens storlek, de olika arbetsrollerna, och den specifika typen av hybridarbete som ni utför. Så se till att sätta er ner tillsammans för att bestämma hur just er kommunikation bör se ut. Och du, allt behöver inte ske via zoom. Slack, Google Chat, och Microsoft Teams är alla bra alternativ för lätt och klar kommunikation.

3. Våga be om vad du behöver

När det kommer till hybridarbete är det viktigt att förstå att det är otroligt personligt. En struktur som fungerar toppen för din kollega, kanske inte alls fungerar för dig. Och det är helt okej! Men det är även viktigt att du vågar berätta för t.ex. ditt team eller din chef vad det är du behöver. Nu när du inte är inne på kontoret lika mycket, kan det vara så att du är i behov av mer stöd och bekräftelse från din chef. Kanske är det så att du skulle föredra att hen checkar in med dig dagligen? Eller är det så att du tycker att din chef hör av sig för ofta? Oavsett vad det gäller, se till att vara tydlig och våga be om det du behöver.

Lästips: Lär dig uttrycka dina behov på ett tydligare sätt

4. Skapa struktur

Det bästa med hybridarbete är att du får chansen att vara självständig och arbeta mer flexibelt. Det sämsta är dock hur lätt det kan vara att glömma bort allt som heter struktur - något som de flesta av oss behöver för att må bra. Så istället för att gå på känsla när det kommer vilka dagar du jobbar hemifrån/från kontoret, kan det vara smart att göra upp en plan. Genom att ha struktur när det kommer till ditt arbete minskar du inte enbart jobbstressen, utan du ökar även din effektivitet. Så sätt upp en plan för hur du vill att dina arbetsdagar ser ut, och håll fast vid det. Kanske kan du till och med komma överens med dina kollegor om vilka dagar ni ses på kontoret?

Text Elin Beattie

Previous
Previous

Så utövar du närvaro i din vardag.

Next
Next

Så lyssnar du till din inre kompass